30/3; torsdag

Äter en äggmacka och dricker kaffe. Ser tvätthögen som ska sorteras. Ett golv som ska dammsugas. En hund som ska rastas. Och på bordet ligger Linus omdöme - idag är det utvecklingssamtal. Vad menas med "riskerar att ej nå målen"? Vad gör man för att anpssa? Vad gör man för att han ska lyckas? Vad menas med "når målen med tvekan"?Vad är det för undersökningar som har gjort i biologi? Och hur många gånger har de fått öva på att göra undersökningar? Vilka åtgärder har satts in? Och är det rätt åtgärder? För vem? Vilka kompensatoriska hjälpmedel används? Vilken kunskap finns i skolan om kompensatoriska hjälpmedel? Har skolan varit i kontakt med spsm som vi talade om vid förra mötet? Det klistras in texter från NO-böcker, matte och engelska vid läxa - det ska läsas en massa och skrivas på små rader? När får ipaden användas? Finns det alternativa sätt att nå kunskapen? Kan man begränsa stoffet? Det handlar många gånger om kompensation för ojämlika förutsättningar - att göra olika. Att begränsa. Att man kan visa kunskaper på flera sätt. På vilket sätt är det ur samhälleligt perspektiv viktigt att alla gör likadant oavsett funktionsförmåga? De kommer inte att göra likadant under resten av livet heller, men de kommer alla att bidra och leva på de sätt som fungerar bäst för just dem – precis som du och jag gör.
Och ikväll har Klara fotbollsmatch. Och Anders innebandymatch.

26/3; söndag

Jag gör todolista i huvudet när jag går sakta genom skogen - killarna och myggan är långt före. Jag vet att när jag väl slappnar av ikväll - kommer jag att somna. Min kropp är trött. Men själen lycklig. Igår red jag baron i Danmark. CEI* 81 km. Godkända! Den lilla hästen, med det stora hjärtat. En stjärnhäst - numera med en stjärnryttare. Oändligt tacksam för möjligheten. Oändligt tacksam till teamet/groomarna/vännerna/hästägaren. Kim och Yvonne. 


23/3; torsdag

Idag skulle jag kunna skriva ett inlägg som får det att se ut som om jag har balans, energi och idel sol: jobbade lite - hade prövning som gick bra, hämtade Sigge, städade lite, satte mig i solen, somnade en kort stund, hämtade klara, fikade med barnen, åkte till stallet - red en runda och packade inför den stundande tävlingen, åkte hem, duschen, la Sigge... men kroppen är inte full av energi, den är trött... kanske - förhoppningsvis, vaknar jag pigg och utvilad! 


21/3; tisdag

Varje dag ska någon räddas. Värnas om. Hjälpas. Man läser det flera gånger varje dag på sociala medier. Människor försöker rädda världen - eller en bit av den... Många blir en röst bland andra.  Många scrollar vi förbi. Vi orkar knappt läsa hur alla flyktingar, elefanter, djur på cirkus, isar och lanthandlar ska räddas. Men likväl är det viktigt. Att stå upp för det lika värdet. Att olika är bra. Vi måste försöka göra världen till en bättre plats att leva i - för fler. Idag rockade jag strumporna. Hyllar olikheten. Står upp för människovärdet - vem vi än är... Försöker sprida budskapet om allas lika värde. 


20/3; måndag

Jobbar till 17. Inser att vi inte har hunnit handla. Helgen har varit späckad med innebandy, hockey, fotboll, ridturer. Läxläsning. Jag kör hemåt. Hämtar Sigge. Går ut med Myggan - innan det blir mörkt. Anders handlar. Vi äter tillsammans. Och så är det innebandymatch ikväll. Vipers spelar kvartsfinal. Anders och Klara ska dit - killarna hade nog gärna velat... Men det är skola imorgon. Och så kommer kommer känslan av att Linus behöver träna lite inför matteprovet på fredag. Återigen blev det jag. Linus. Och läxan. Vi har gjort det i helgen. Men är det prov - behöver man öva lite varje dag. Vad gör de i skolan? Känslan av hopplöshet. Känslan av frustration. Känslan av otillräcklighet. Hittar bra spel på paddan. Klockan. Datum. Multiplikation. Det går framåt. Jag känner att Om Man Gör Rätt saker - Om Man Ger rätt hjälp, så går det... Det behövs ganska lite. Jag lägger Sigge. En stunds vila. Lugn. Vi vill så mycket. Jag gillar vårt aktiva liv. Och jag älskar det - oftast. Att vi får ihop det. Att vi hinner det vi vill. Bara vi vill. Men ibland - blir det Lite mycket på Lite för kort tid... Ibland kommer känslan av att någon, eller något, kommer i kläm. Då behöver man andas. Ta en sak i taget. Bryta ihop - lite. Och komma igen. Och påminna sig om vad som är viktigt.

17/3; fredag

Multitasking så här en fredagskväll. Vilda i knät. Hockey - första kvartsfinalen mellan lakers och Malmö (resten av familjen är i vida) - på paddan, och längdåkning på tv:n. Lite wf på telefonen, lite Fb, lite rättning på datorn. 


13/3; måndag

Ingen konferens idag. Hem tidigare.

Vår i luften. 
Jag skrittade blyte. En kamp mot klockan. Analyserar. Träningen har gått så bra. Han är en fantastisk häst. Och så - ett bakslag. Tävling om två veckor? 
Lagar pizza. Och hela familjen är samlad en kort stund.innan klara och Anders åker på innebandy.
Läser läxan med Linus. Trots att jag är no- lärare - förstår jag inte vad det viktiga är... 
Lägger sigge. 


12/3; söndag

Så mycket glädje. 

Så mycket kärlek. 
Så många vänner.
En överraskningsfest. 
Så många hälsningar. 
Så blommor. Och fina presenter. 
Så mycket champagne. 
Så många tokigheter. 
Så mycket sol. Vår i luften. Ett par fina ridpass. Ett drömpass på blyte. 

Tack alla. Det känns helt okej att fylla 40 tack vare er! 


9/3; torsdag

För ett par veckor sedan - när jag stod i slalombacken - ringde smålandsposten. De undrade om jag ville vara med i en intervju inför min fyrtioårsdag... Jag började gapskratta. Och sa "nej tack". Och undrade i mitt stilla sinne vad jag skulle sagt. Vad jag skulle berättat. Vem är jag? Vem vill jag vara? Vem tror jag att jag är? Hur upplever andra mig?
Skulle jag berättat om min barndom - vad minns jag? Om de oändliga somrarna med mamma på Ekö, om pappa som jobbade jämt - utom på julafton, och då städade han garaget... Om hur älskad jag alltid har känt mig? Om Anders, som kom in i mitt liv som sjuttonåring - och som troget har funnits vid min sida sedan dess. Som har gett mig det största av allt - små frön, till vackra barn. Om djuren som har funnits i mitt liv. Skulle jag berättat om de otaliga timmarna i skogen, och på apellplaner runt om i Sverige. Hur stolt jag var när jag lyckades få över 600p med Stimma, eller det perfekta loppet med Hiho, Boogie eller Tjipp på agilitybanan? Det perfekta sökslaget med Kenzo. Eller om alla timmar som jag har lagt på olika hästryggar? Skulle jag berättat att jag älskar att gå barfota på rena golv, sätta på musik högt och sjunga med? Skulle jag berättat om hur jag är som mamma - att jag älskar det, men ibland skriker för högt? Skulle jag berättat om mitt oerhört effektiva sinne? Hur sjuk min hjärna kan vara i jakten på effektivitet? Skulle jag berättat om min ibland trasig kropp - om alla ben jag har brutit och alla leder jag har opererat? Skulle jag berättat om mig som lärare? Hur viktigt jag tycker det är med att se alla elever - att bemöta olikheter för jämlikheten. Skulle jag pratat om vikten av att tro - att alla gör så gott de kan. Att alla vill göra rätt. Skulle jag berättat om hur jag tycker att skolan borde förändras? Skulle jag pratat om hur jag skulle vilja att världen ser ut? Skulle jag berättat om vad som är en Lisa för min själ? Skulle jag pratat om sorgen efter mamma? Hur mycket jag saknar henne - varje dag. Hur det har format mig - och skapat en annan jag, med fler gråa hår, djupare fåror och fler rynkor... Skulle jag berätta om tron på livet - och oändlighetens vara. Om atomerna som går i kretslopp. Skulle jag berättat om alla mina vänner - som är en del av mig, som gör mig till den jag är? Skulle jag berättat om tacksamheten och ödmjukheten jag känner för att få vara en del av sammanhanget? En liten del - i en stor värld...
Nä, vem skulle velat läsa om det. Jag är ju bara Lisa. med fel och brister, toppar och dalar - i det lilla och det Stora. 39 eller 40... det spelar ju ingen roll... En dag - mer eller mindre...

Varför...

Människor vill ha svar. Människor vill veta varför. För att förstå. De flesta människor som tittar på en massa träd - ser en skog. En del ser bara - en massa träd. Träden blir aldrig en skog De flesta människor samlar information för att få en helhet - ett sammanhang. De flesta som ser rynkade ögonbryn tillsammans med höjd röst - ser en arg person. Ett leende och avslappnat ansikte betyder för de flesta att personen är glad. Om man inte kan sätta ihop information på detta sätt, blir omvärlden fragmentarisk, osammanhängande och mycket svår att förstå. För de flesta personer som ser pusselbitar - lyckas vända och vrida dem för att få ihop en helhet - ett helt pussel. "För personer med svag central koherens är det svårt att se hur händelseförlopp hänger samman och hur olika händelser påverkar varandra. Det innebär att de har svårt att dra slutsatser från tidigare erfarenheter. De blir därför ofta tvungna att analysera problem med utgångspunkt i de detaljer som finns tillgängliga, men utan att kunna se sambandet mellan dem. Det här skapar lätt stor förvirring och osäkerhet. Om man försöker hjälpa personen i situationen, kan personen komma ett steg framåt. Men det innebär också att situationen förändras och att ny förvirring och nya frågor uppstår. Det är lite grann som när en treåring frågar ”varför?”. Varje svar leder till nya frågor, eller i alla fall ett nytt ”varför?”. Inget svar sluter varför-cirkeln och barnet fortsätter söka förståelse.
För att hjälpa en person med svag central koherens är det viktigt att fokusera på struktur. Eftersom personen själv har svårt att skapa sammanhang kan vi hjälpa till med att skapa ramar som gör att världen blir begriplig. Strukturen ger överblick i det som pågår just nu och det som händer härnäst. Det är viktigt att sluta varför-cirkeln eftersom ny information riskerar att leda till ny förvirring och fler frågor. ..."
En del människor drar slutsatser från det som de kan se - de går på magkänslan - snarare än att grunda slutsatser på vetenskapliga eller logiska argument. De frågar inte varför. "Deras bristande förståelse för sammanhang gör att de kan ha svårt att förhålla sig till logik och statistik. För vissa blir det extremt hotfullt att lyssna på argument som motsäger deras uppfattning om hur saker och ting förhåller sig. Det skulle nämligen innebära ett hot mot deras världsbild och skaka den trygghet som förutsägbarhet ger. Istället lyssnar de till information som bekräftar deras världsbild och skyddar dem från kaos."
Har man en svag central koherens kan det vara svårt att uppfatta och sortera i den stora mängd information som vi ständigt omger oss med. En grundregel när man kommunicerar med barn som har AST kan sammanfattas i uttrycket ”Säg vad du menar och mena vad du säger”. Allt för mycket rundprat och diskussioner skapar oftast mer förvirring.
Vi människor vill ha svar på varför människor frågar varför... Vi människor vill förstå, oftast. Vi vill göra rätt. Vi vill bemöta rätt. Men ibland är det svårt. Ibland ifrågasätter vi varför människor frågar varför - på till synes självklara frågor... Ibland tryter vårt tålamod - ibland vill vi inte besvara samma fråga igen. Ibland vill man inte förstå - att vi bara är olika... Det är mycket vi inte förstår. Det är många frågor att ställa - för några finns det fler...
Källor: https://pedagogisktkapital.se/2017/02/26/varfor-darfor/
http://habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/teorier-om-annorlunda-tankande/central-koherens
http://www.autism.se/RFA/uploads/dalarna/aspergers-syndrom-i-grundskola-och-gymnasium.pdf

5/3; söndag

Vasalopp 9 mil på skidor. Jag hann se starten innan jag drog till stallet för att rida blyte. Förbereda oss på vår uppgift om knappt tre veckor. Enstjärnigt i Danmark. 8 mil. 

I vårt förhållande - blytes och mitt - är det framför allt han som står för kraften och jag för hjärnan. Han springer till jag säger stopp eller sväng... jag parerar och planerar. 2 mil i galopp idag. 
Sedan åkte vi - Kim, Linus och jag - gör att titta på hopptävling - Anna och quissie skulle tävla. Ett stopp på första hindret. 

Anders och Sigge började med hockeyträning. Och nu är killarna på hockey - u20, klara ska debutera i div 2 idag och har därför åkt till Huskvarna. Jag gick en runda med myggan och laddar nu för femmil i soffan. Senare blir det innebandy för Anders och gympa för mig... 


3/3; fredag

Jag såg fram mot en kväll i soffan. 

Hockey på tv. 
Kanske ett glas vin. 
God mat. 
En chipsskål. 
Familjen nära. 
Det blev - en kväll i soffan. 
Lakers på tv. 
Ett glas cider. 
Popcorn. 
En katt på magen. En katt i stolen jämte. Och en hund i soffan. 
Och familjen i vida. 
Same same but different...

Idag fyller Anna 50år. Grattis. 
Om en vecka fyller jag 40. Det känns lite svårt att förlika sig med. Hur gammal är man då? Vuxen? Har halva livet gått? Om jag blir 80... Men om jag bara blir 59... Då har jag levt mycket mer än halva... Jag är inte klar. Jag har inget problem med att bli 40 - tror jag. Rynkorna. De grå håren. De spelar ingen roll... Men det är känslan av att gå obönhörligt mot döden som skrämmer... förlamar... 

Alternativet att inte fylla känns värre... 

Jag saknar mamma. 

Jag behöver fråga henne hur man ska vara när man är 40... jag minns att hon fyllde 40... jag minns att hon fyllde 50... och att jag planerade hennes 60årsdag - men sen är det svart. Tretton dagar innan hennes 60årsdag begravdes hon... Men då hade ju redan det Värsta hänt...

Jag skulle vilja veta vem jag hade varit - om hon inte dog. Hur mina sista tio år hade varit. Jag lever med en saknad som står mig upp i halsen - och får mina ögon att svämma över. Jag vill inte vara den jag tvingades bli. Men jag har inget val. 


Andats lite häst ikväll

Hel igen. Efter en ridtur. 

Sigge och jag fixade ärenden i eftermiddag innan vi hämtade klara. Förnyade körkortet som höll på att gå ut, handlade present, mat och träningskläder till Linus. 


2/3; torsdag

Grålle har legat i ide under vintern. Förra veckan fick han vårkänslor. Han kom i te hem när vi kom hem... Igår hämtade jag hem honom från björkudden. 

Idag känns han nöjd.

Igår på jobbet ägnade jag mig oxå åt räddningsuppdrag - om än på träningsstadie.