28/3; onsdag

En ny dag. Med helt andra känslor. Sol. Vinterlandskap. Inte så stora planer. Men framåt kvällen väntar ridning, fotbollsträning, innebandyträning och innebandymatch.
Jag har tid att läsa igenom sparade länkar. Jag läser (https://lararnastidning.se/kunskapskraven-nastan-omojliga-for-manga-elever/) om hur kunskapskraven är omöjliga för 14 procent av eleverna i grundskolan som har en svag teoretisk begåvning. Det hade elevhälsans yrkesgrupper kunnat tala om när läroplanen togs fram – men ingen frågade. En studie, gjord av forskare visar att det finns elever som tillhör grundskolans målgrupp som inte har förutsättningar att klara läroplanens höga krav på exekutiva förmågor och abstrakt tänkande, även om de får extra anpassningar, särskilt stöd och ”pysning”. Jag tror att många skulle klara sig, av de här elverna, om undervisningen ar annorlunda, grupperna mindre, om vi sätter in stödinsatser tidigt och man skalade av. Men kraven är stora i dagens skola. Vi riskerar att knäcka eleverna istället för att skapa förutsättningar.
Jag ser det satiriska filmklippet som sprids på nätet. En kvinna spelar rollen som lärare och ringer till en elevs föräldrar. Hon berättar att lille Liam idag har ”varit involverad i fyra slagsmål, hotat två lärare, haft sönder en bokhylla, kastat en fotboll i huvudet på idrottsläraren och stört undervisningen på alla sina lektioner”. Hon tillägger att detta naturligtvis inte är Liams fel, utan att det är lärarna som bär skulden för hur eleverna beter sig. Föräldrarna har inget ansvar: ”Ni måste hinna satsa på era karriärer och gå på era yogapass och ha era vinkvällar och sedan hinna lägga upp allt på facebook och instagram så att alla kan se hur duktiga ni är som hinner med allting – förutom att uppfostra era söndercurlade jävla ungar till att bete sig som folk.” (http://petrakrantzlindgren.se/2018/03/25/uppfostra-era-sondercurlade-javla-ungar-till-att-bete-sig-som-folk-i-skolan/) Folk kommenterar och håller med. Jag känner inte igen beskrivningen. Det är många barn som inte riktigt kan sitta still, som inte hänger med i undervisningen, som är utåtagerande, som sliter och jobbar med sig själva varenda dag för att klara av att vara i skolan. Barn som i bästa fall klarar sig rätt bra i skolan. Men som i sämsta fall bollas mellan skolor, faller mellan stolarna och slutar som hemmasittare. Där åren går och inget händer. Ingen hjälp finns. Jag möter dagligen elever som skolkar, som inte "uppför sig", som "stör", som säger eleka saker, som är deprimerade, som hamnar i slagsmål... och deras föräldrar. Barnen - och deras föräldrar - vill att skola ska funka. Att de ska lyckas. Att samtalet från skolan inte ska komma. Inte en enda gång har jag träffat en förälder som inte bryr sig, som inte har försökt styra sitt barns beteende och uppfostra det - ingen förälder har tyckt att hela ansvaret är skolans. Jag dock många gånger träffat föräldrar som är ledsna, frustrerade och helt utmattade. De upplever att de har ”försökt allt”. Som försöker få skolan att förstå barnets behov, som försöker lappa ihop trasiga saker som slängs hemma i frustration - och barnet som sakta men säkert går sönder av misslyckanden.
Och så läser jag om S som vill ha mobilförbud - som om det skulle rädda skolan, det är inte fel på mobilen, utan fel på ledarskapet, förståelsen och fantasin hur den kan stödja lärande, och om M som vill ha längre skoldagar och obligatorisk lovskola och läxhjälp för barn som riskerar att halka efter. Vad skulle få en elev med omfattande frånvaro att plötsligt förmå gå till skolan på lovet? Att mer av samma som inte fungerat gör nytta. Ge lärare och elever förutsättningar att lära sig det de ska på ordinarie undervisningstid! Bättre kan ni politiker - än har ni tid kvar att visa vad som är viktigt!

Efter en hel dag...

... som visserligen har varit bra, men lite torftig. Så ser man fram mot lite vuxensällskap - kanske en promenad medan ljuset fortfarande finns... Linus är på fotbollsträning, och det dröjde innan Anders kom hem - så jag kollade om han kunde plocka upp Linus på vägen. Det skulle bli perfekt. Typ tre minuter senare ringer Anders - han har kört fast i en snödriva, när han skulle stanna och kissa - cirka fem minuter från gympasalen. Jag blev trött. Visste inte om jag skulle skratta, eller gråta. Ibland är det, det lilla dom får bägaren att rinna över.  Han skulle bli tvungen att ringa bärgare - de har nog hyfsat mycket att göra idag... jag hämtade Linus - och föreslog att Anders skulle kolla med Calle ... Calle lovade att komma. Men nu är det mörkt. Och sent. Imorgon är en annan dag...

27/3; tisdag

Jag ser det snöar - det var väl roligt, hurra...
Och det snöar inte lite. Det snöar på tvären. Stora flingor. Hela tiden. Utan att minska i styrka. Våren kom av sig - brutalt. Liksom jag.  (null)

Killarnas och min plan om att cykla en runda idag - funkade inte. Vi har barken dubbdäck eller snökedjor till cyklarna. Hinderbanan var ett annat alternativ - men den är begravd i snö.
Vi blev passiva.  (null)
Jag putsar på små fläckar. Tar fram dammsugaren - igen. Letar kluvna hårtoppar - jag skulle behöva klippa mig. Dricker en kopp kaffe - till. Längtar ut. Längtar bort. 
Och i mitt huvud går det runt - vad gör man en lång (Anders jobbar och sedan har han innebandyträning), snöig dag med två killar i olika åldrar? De verkar hyfsat nöjda med att bara vara. Och det är ju jag också - ändå grubblar jag... vill väl vara den roliga, påhittiga mamman - men energin saknas... Simhallen är kall. På Fb rullar soliga bilder från fjällen, Kanarieöarna och Thailand förbi - nej jag är inte bitter. Jag vill ju egentligen inget hellre än att bara vara - men det är lätt att BaraVara blir städtant, mattant och konflikthanterare... Jag riskerar att bli bitterfittan. Den där som inte är nöjd där hon är. Som vill bort. Trots att hon är där hon mest vill vara... Och en brutal sanning är att den som blir mest rastlös - är jag. Tänk om jag kunde känna sådan innerlig glädje över den vita världen. Och glädjas över att marken är täckt av isglass.  (null)

(null)

(null)

(null)

Små, kreativa projekt/utflykter sökes.







26/3; måndag

Så lite som möjligt men på så lång tid som möjligt - det är ju ingen vanlighet i mitt liv direkt - där så mycket som möjligt brukar pressas in på så lite tid som möjligt. Men idag är det måndag - och påsklov. Inget står egentligen på schemat. Kommunalarbete när det är som bäst.
Jag dammsuger med pod i öronen - tänker att jag skulle kunna dammsuga hur länge som helst. Svabbar golvet och låter svabben stå framme - det är geggigt ute. Lite snö i luften. Jag plockar in tvätt och tvättar ett par maskiner.
Jag tar mig tiden att göra våfflor till lunch - igår bakade jag muffins så vi sköt på våffeldagen ett dygn. 
Jag går ut i skogen med myggan och Sigge - leker kurragömma. Lite skär det i mig när jag säger "leta" och skickar iväg henne  - det heter sök och det ska vara raka linjer, där jag pekar. Myggan flyger fram över stock och sten och hittar lätt - ett litet stick i hjärtat att hon inte har fått visa sina skills på tävling. Hon hade varit en fantastik sökhund - eller spårhund - eller agilityhund. Om hon hade fått chansen.  Pigg. Glad. Lyhörd. Lagom förig. Om vi hade lagt ner tiden. Om. Men. Hon är en fantastik hund. 
Jag klipper myggan och Sigge. 
Och jag tar mig tiden att "leka domare" i killarnas bordshockymatch. 
Jag gör en paj som ska ätas innan killarna ska på hockey.  (null)



25/3; söndag

En typ ledig söndag. Stallet gör mig och innebandy för Anders och träning för mig. Klara har åkt till stöten. Vi har rensat i garderober, hyllor, lådor... varit på återvinningsstationen - det där som inte syns, men känns. 
Och så ringer Yvonne - baron åker ikväll. Han ska lånas ut till en Young rider. Det känns - också. Men det vill bli bra. 
I mitt hjärta... (null)
Estrella och baron. 

Sitter i skogen...

L kom hem med omdömen. 
L ville öppna tillsammans. 
Jag läste. Jag bet ihop. Jag blev besviken. Inte på sonen. Men på skolan. Som trots att de vet - inte lyckas bättre... Försökte att verka oberörd. Skolan har misslyckats. Vilka anpassningar har gjorts? Vilka stödinsatser finns? Vad ska vi göra med informationen? Vad gör skolan? Eleven blir misslyckad. Dömd. Min känsla är att det skulle kunna vara så mycket bättre. Det skulle kunna gå bättre. Vi - skolan - skulle kunna bättre. L skulle kunna lyckas? L skulle kunna lyckas. L skulle kunna lyckas! 
Jag tar med mig myggan ut. Sätter mig i skogen. Under ett träd. Känner solens strålar, men också litenheten. Jag andas. Och intalar mig att inget har förändrats. Ett papper. Ord. För all del - lite dåligt formulerade. I en annan ordning hade de haft en annan innebörd.  (null)

(null)
Jag blir ledsen. Men jag tar mig samman. Jag reser mig igen. Försöker se ljuset och möjligheterna. 
Jag går vidare. Och fortsätter lyssna på pod. Och tänker på larven - det finns de som har det värre.  (null)







Släpp in ljuset

"Öppna upp ditt fönster
Slå upp din dörr
Släpp in ljuset" 
Öppnar dörren och låter djuren gå ut och in, låter ljuset strömma in. 
Städar. Fortsätter lyssna på pod. 
Sätter mig i solen och dricker en kaffe - för att jag kan. 
(null)
(null)


23/3; fredag

Leos lekland med Sigge och hans kompis. 
Jobbar lite. 
Lyssnar på pod - Mia skäringer och Mannheimer. Fantastiskt. 
Påsklov stundar.
Och jag skulle kunna ha det sämre.  (null)


21/3; onsdag


Sigge vill rocka sockar idag. Jag och Anders gör det oxå. Men mest tänker jag på varför man gör det. Vad det står för. 
Vi gillar olikheter, vi accepterar olikheter, vi tror att olikheter berikar! På riktigt. 
Vi pratar om det vid matbordet. 
Att rocka sockarna är inte bara gulligt. Och en dag. Det är varje dag. En kamp. För lika värde. För acceptans. För utveckling - trots olikheter.  För respekt. För kunskap. 

Överallt. I skolan. Hemma. I affären. På idrottsklubben. 

"Att rocka sockorna innebär att du som gör detta inser, accepterar och försöker förstå vad en funktionsnedsättning innebär för individen, för familjen, för förskolegruppen, för arbetskamraten, för alla barnen i klassrummen, för samhället." (Katarina zackrisson)
(null)




19/3; måndag

Så var det dags igen. Att bli besviken på skolan. L hade SO-prov och hade klarat provet - "han hade blivit godkänd". Men - han skulle ha omprov. Han hade missat några större städer. Kartorna var omöjliga att tyda. Och kraven och målen var otydliga. Dessutom hade läraren skrivit upp alla som skulle ha omprov på tavlan. Visserligen var det många... Men desto större anledning för läraren att göra ett omtag - inse att problemet ligger hos läraren? Jag ringde hans resurs. Strax eter fick jag ett mail av läraren...
Jag läste en artikel från DN (https://asikt.dn.se/asikt/debatt/eleverna-stressas-sonder-med-standiga-kopplingar-till-resultat/) idag, den passade bra, den handlade om höjda krav, utan koppling till hur dessa krav ska realiseras i praktiken, är ett populärt inslag. "Retoriken präglas ofta av utspel som fokuserar på en värdering av elevens kunskaper, exempelvis med en starkare koppling mellan provresultat och betyg, planer på digitala nationella prov och att "ordning och reda" i klassrummet löser alla problem. Gemensamt för alla dessa frågor är att de, konstig nog, diskuteras väldigt sällan ur elevens perspektiv.
Kunskap är komplext och består av många olika delar. En del av kunskapen är enkel att greppa som multiplikationstabeller, huvudstäder i Europa –och skenbart enkel som ett visst antal rätt på nationella provens läsförståelsetest. Andra delar av kunskapen är flyktig och ett virrvarr av fakta, förståelse, färdigheter, men också erfarenheter, tankar, perspektiv, nyfikenhet, mod och förmåga att omsätta kunskaperna i nya och hittills okända sammanhang.
Att den politiska debatten handlar så mycket om att mäta, värdera och kontrollera gör något med eleven, läraren, skolan och samhällets förväntningar på alla parter. Men att prata om bedömning, före undervisning och lärande, är inte det att börja i fel ände? Eleven går väl ändå inte i skolan primärt för att bli bedömd? Eller?
Lärarens främsta uppgift är att planera, genomföra och utvärdera undervisning. Är det inte där den skolpolitiska debatten borde lägga allt sitt krut? Hur skapas de bästa förutsättningarna för eleven, läraren och skolan? Hur vi gör så att eleven lär sig det där härliga virrvarret av kunskaper?
I skoldebatten hörs politiker och höga tjänstemän, men sällan lärare och nästan aldrig elever. Ord som Pisa, måluppfyllelse, krav, prov, betyg, disciplin och bedömning omgärdar det offentliga samtalet om skolan. Orden skapar en bild om vad som är "viktigt".
Det finns en risk att det offentliga samtalet om skolan påverkar vår undervisningspraktik, vare sig vi vill det eller inte. Det är en viss skillnad på krav och förväntningar, eller hur? Att bedöma och värdera elevens kunskaper i alltför stor utsträckning leder till att alltför många elever kroknar och tappar lusten att lära. Att prata om bedömning utan att i samma stund inkludera undervisning riskerar att urholka själva essensen av vad skolan är och borde vara – en plats att lära sig.
Om läraren enbart undervisar om det som ligger till grund för betygen, snarare än vad eleverna ska lära sig, undervisningens totala innehåll, lär sig eleverna mindre. När lärare utgår ifrån enstaka delar, vad som ska bedömas eller komma på provet, kommer detta att påverka undervisningen.
På 90-talet blev begreppet "treämnesskola" en realitet då ett ensidigt fokus lades på de tre obligatoriska ämnena matematik, svenska och engelska. I läs- och skrivsammanhang har fokus länge legat på att eleverna ska "knäcka koden" och bli fonologiskt medvetna. Undervisningen innehåll begränsas då syfte och mål, det som ska bedömas, blir samma sak. Man riskerar att missa kunskaper som är viktiga för elevens totala lärande, som blivande samhällsmedborgare att förstå och förhålla sig till demokratiska rättigheter och skyldigheter. En människa rustad för att delta i samhället med möjlighet att påverka både för sitt eget och andras bästa för ögonen.
Vi stressar dessutom sönder eleverna med ett ständigt förbättringsfokus och kopplingar till resultat. Det finns en uppenbar risk att vi fråntar elevernas ork, mod och lust att lära. Bara glädjen att få skapa något – samtal, bilder, smörknivar, höjdhopp, a "beautiful sentence in Deutch" eller baka en kaka – och känna förnöjsamhet inför sin prestation. Den här kakan blev ju riktigt god, utan att någon kommenterar vad som kunde göras bättre. Vart tog "good enough" vägen?
Hur skapar vi en skola där både lärare och elever tycker att lärande i alla dess former är skolans viktigaste uppdrag och där eleverna får framtidstro? Elever ska växa i skolan, både socialt och kunskapsmässigt, med bibehållen integritet och självkänsla.
Det är skolans uppgift att se till att alla elever lär sig och växer i alla avseenden under sin skoltid. Eleverna ska bli samhällsmedborgare som fungerar och berikar världen på sitt alldeles unika sätt.
Ju högre krav som ställs på eleven, desto bättre måste skolan vara för att ge eleven förutsättningar att lära sig. Vi kanske ska börja med att lyssna på vad eleverna berättar om hur det kan gå till."

Det är dags för skolan att tänka om. Vi tjänar på att eleverna lyckas. Vi tjänar på att eleverna känner framtidstro. Vi måste skapa förutsättningar för eleven att lyckas och känner framtidstro. Det primära i skolan får aldrig bli att bli bedömd. Eleven ska gå hel ur. Med kunskap som går att bygga vidare på.
Jag skickade ett mail tillbaka. Påtalade bristen om inläsningstjänst, bildstöd och sammanfattningar som det påtalades i den pedagogiska utredningen. Han hade fått handskriva anteckningar (som han inte ens kunde tyda) från filmer de hade sett. Kartor som inte gick att tyda. Varför göra det så svårt? Varför inte göra en tabell över nordens länder, där man skriver tex huvudstäder, inkomstkällor, naturtyp, ritar flaggan osv...? Varför inte ge en karta endast med det som eleven "behöver kunna"? Varför måste eleven misslyckas - när man vet att det går att lyckas?
(null)

(null)

(null)
Sista bilden ritade jag som en sammanfattning. 


18/3; söndag

120 mil i bil.
(null)
120 km på hästryggen. I storm. I iskyla. Där vattnet frös. Folk och fä frös.  (null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Groomen fick värma den frusna sirapen. 
(null)
Det är så stort fokus till en tävling. Så många orosmoment. Så många nojor. Så mycket som ska fixas. Mat. Boende. Stall. Licenser. Anmälningar. Mycket pengar för en helg. Så många tankar. Hur ska det gå med muggen? Hur ska starten gå? Är han häst eller drake? 
Och så går starten. 23 startande. Helt enligt plan. Jag gick ut i ledning. Blyte tyckte om min plan och drog iväg från övriga. 39km i ledning. Pulsade snabbt. 30km till. En reinspection. Några steg var orena. Kom iväg igen. Två norskor gick ut samtidigt. Jag släppte dem och blyte var med på noterna. Cool. 30 km till. Red ungefär en mil med två andra ryttare. Och så sista 21 km. Ensam igen. Till sista 1,5 km. Då kom två ryttare ifatt. Vi hade bestämt att jag inte skulle spurta, så när de gjorde ett ryck släppte jag, väl medveten om att vi hade kunnat slå dem men också riskera alldeles för mycket. Gick i mål. Godkänd som 5:a, med en häst som överträffade sig själv - än en gång. Så mycket att vara stolt över. Starten. 11/12 mil ensam. I storm. Klarade av att bli omsprungen, och mat hästar. Snabbpulsad - eftersom vinden ven så kunde man inte höra pulsen, vi gick på känn och erfarenhet. Lågs pulser i samtliga grindar på kort tid. Galoppera mil efter mil på långa tyglar. Älskade blyte! 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Nu är det skönt att vara hemma igen. Kunna vara där man är. Det är lite jobbigt att knappt kunna vara där man är för att man planerar något annat. Fokusera nytt. Bocka av. Summera. 
Tack alla här hemma som har fått allt att rulla. Tack alla som hjälpt mig inför och på tävlingen. 
Tack blyte! 



15/3; torsdag

Om det känns som om man har något i ögat - och man hittar ett två cm långt höstrå två timmar senare i ögat - då har man något i ögat...
Om man sitter på en häst - och hästen plötsligt börjar frusta och himlen färgas rosa av den sprutande elden - då sitter man på en drake?  (null)

(null)

(null)



14/3; onsdag

Jag går genom den grå världen. Precis som igår. 
Men idag hör jag fåglarna. 
Jag bakade scones till frukost. Och gjorde smoothie. 
Jag har hunnit tvätta tre maskiner och byta i sängarna. Och dammsugit, tvättat golvet, plocka in tvätt och putsat speglar. Och läst läxan med Linus. 
En ledig onsdag. 
Och innan kvällen är slut så ska vi hinna med ridtur, stalltjänst, fotbollsträning, innebandyträning och innebandymatch. 

13/3; tisdag

Jag började med att råka träffa Linus resurs på parkeringen. Hon hade varit bortrest. Pratar om böcker, prov, misslyckanden och anpassningar. 
Kommer till jobbet... en elev vill prata med mig.  Eleven berättar att det nationella provet i svenska har läckt. Att eleven har sett det. Jag hade läst det på morgonen.  Och om jag ska vara ärlig är jag inte förvånad - det har hänt förut.  Många elever, runt om i Sverige har haft tillgång till facit. Skolverket tycker inte att man behöver använda ersättningsptovet. Hur kan skolverket tycka att årets prov bidrar till likvärdighet och en rättssäker bedömning?Lärare kommer lägga mycket tid på att rätta och bedöma dessa prov, utan at veta vad eller vem man bedömer. Hur ska lärare värdera provet? Hur kan provet bidra till statistik över elevers kunnande? Vi vet att det har förekommit fusk. Hur kan Skolverket tycka att det är rimligt? Nya rutiner kring nationella prov måste fixas. Jag tillhör de lärare som tycker att de nationella proven är ett bra stöd för mig i min bedömning. Och de ger mig riktlinjer och en kontroll av att stoff och bedömningar. Blir det nationellt prov i ett av mina ämnen sista terminen i no - så går det nationella provet stå för mycket av min bedömning den terminen. Men då kanske jag inte kan göra längre? Om eleverna har sett provet och facit, vilken rättvisa finns då i provet? Det här skapar merjobb för oss körare och det innebär att eleverna måste utsättas för fler bedömningsuppgifter. De har redan många i nian. 
(null)
Dagen fortsätter. 
Det är grått och regnar. 
Under dagen får jag prata om kränkningar. Hur vet man att någon blir kränkt? Vad gör man om någon blir kränkt eller kränker? Jag blir ledsen om mina barn kränker någon. Och väldigt arg om det fortsätter. Och såklart om de blir utsatta. 
Går en runda med hunden i den grå världen. 
Pratar med en vän.
Lagar mat. 
Men lyckas inte laga diskmaskinen som inte tömmer vattnet. Mitt hopp står till Anders. 
Imorgon är det studiedag. Jag ska vara hemma. Det lät som ett intressant innehåll, men jobbar man bara 80% och farmor/farfar är sjuka så kan det bästa vara att ta ledigt. 
Det är grått inne och ute. Tårarna i halsen. Brännande i ögonen. Sammanbitna käkar. Spända axlar. Trött i kropp och själ. 


12/3; måndag

Red en runda efter jobbet. Från 0 till 100. Från filbunke till drake. Plötsligt utan förvarning. Kapriolsprång. Men han ville få med mig hem. Och lugnade sig igen. 
Kom hem. Åt mat. Duschade och la Sigge. Hittade en lapp - nej två. Från bibliotikarien. En efterlysning av en bok som sades ha lånats 2016. Vi minns inte boken och titeln kändes inte som en bok Linus skulle lånat. Och en påminnelse om en nylånad bok. Från 0 till 100. Lugn till irriterad. Utan förvarning. Började skriva ett mail - nej två. Men avslutade inte dem. Man ska inte skriva i affekt. Bibliotikaren är ny och vill ha koll - men det har gått till överdrift. Vi har tidigare fått påminnelser till Linus på böcker som Sigge har lånat... Jag vill ha koll. Irritation och frustration bubblar. 
Och sedan - en fråga om hur det gick på no-provet. "Jag blev inte godkänd". Han är godkänd! Men kanske inte provet! Jag är trött på att han ska behöva misslyckas. 
Så mycket frustration i mig. Det vill ut. Behöver frusta som en drake. Behöver skrika. 
Käken värker. Oro i kroppen. I själen. I hjärtat. 


Min fyrtioettårsdag

Det började med sång, presenter och gofrukost med familjen.   (null)

(null)

Det fortsatte i stallet. Där råder energiprincipen i sin fulla kraft: "energi kan inte förstöras eller nybildas - bara omvandlas..." Energin sprider sig från hästen. Tyglas av människan. Till människan. Som Yin och yang. Symboliserar ytterligheter. 
  • "Yin, den svarta, är den kvinnliga och passiva urkraften. Den symboliserar jorden och månen, det mörka, det kalla och det fuktiga, men även bergen och skelettet.
  • Yang, det vita, är den manliga och aktiva urkraften. Den symboliserar himlen och solen, det ljusa, det varma och det torra, men även floderna och blodomloppet."
Tigern och draken. Hästen och människan.  Blyte och jag. Kraften och hjärnan.  (null)

(null)

(null)

(null)
Jag hjälper Linus att plugga inför so-prov, och får återigen förundras över hur svårt lärarna gör det för eleverna. Får föräldraperspektivet. Var finns instuderingsfrågorna? Skrivskyddade... var finns svaren? Två häften a’ ca 18 sidor... men alla svaren finns inte i häftena. Vi googlar. Skriver sammanfattning, stryker under... Finns texterna på inläsningstjänst?  Återigen "hänger inte provet ihop" - jordens uppbyggnad, och norden.... Förra veckan var det no-prov: stoffet handlade om farosyboler, märkning, lösning/blandning, pH, seperationsmetoder - ungefär det mina sjuor läser på ett helt år.  (null)

(null)

Jag äter lunch med familjen och tårta med pappa och Marianne. Läser sms, och Fb-grattis, får telefonsamtal. Och förundras och glädjs - blir tacksam och rörd. 
Klara och Anders åker på fotbollsmatch. 
Går en runda med myggan. 
Lägger i en intensivtoning - bara lite vitare i det grå. Förstärker det andra försöker dölja. Förstärker ålderns tecken. Stolt. 41 år. Det kändes bättre att fylla 40... Men Motsatsen. Att inte fylla år - hade varit sämre. Idag fick jag veta att pappas kollegas fru har gått bort... Vila i frid. Tankar till nära.  (null)
(null)

(null)
(null)
(null)

(null)










8/3; torsdag

Började med att röja snö - våren kom av sig...
Fortsätter med att röja mitt skrivbord.  (null)

  (null)

(null)
(null)

(null)



6/3; tisdag

Och så kom dagen - med hopp om våren. 
Takdropp.
Blå himmel.
Dagsljus efter jobbet.  (null)

(null)

Dagen då naturen överträffar sig själv. Gång på gång. 
När det inte blir vackrare med filter. 
När naturen har ändrat skepnad. 
Dagen då luften är lätt att andas. 
Och solen värmer den vintergrönans kroppen - ger den energi.  (null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Jag går min vanliga runda. 
Följer de långa skuggorna.  (null)

Förundras över hur vackert det är. 
Årstiderna har sin charm. 
Hopp om vår.
Dagen då det finns hopp om att inte alltid ha tandvärk. 



2/3; fredag

Tack för att ni frågar. Jag mår hyfsat. Om jag inte äter, sväljer, hostar, pratar, andas... I alla fall när jag har tagit en värktablett. Det blir ingen selfie idag - hyfsat svullen, lite blod i mungipan... (null)

(null)




fössta tossdan i mass

Och idag hände det. Tanden opererades ut. Det kostade lika mycket som den gången när jag inte ens öppnade munnen hos käkkirugen.   (null)
Nu spottar jag blod. Känner mig låg, svullen och lite hungrig.