30/10; onsdag

Hjärnan är sjuk. Det är länge sedan jag tränade sök. Och ändå letar jag efter sökrutor. Idag hittade jag en när jag körde för att lämna den trasiga sadeln hos en sadelmakare.  (null)
Det har varit en vacker dag.  (null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Farmor och farfar kom och krattade löv.  (null)

(null)

(null)
(null)

(null)

(null)

Och fikade på årets första lussekatt. (null)



28/10; måndag

Byxorna hänger på tork. De är inte riktigt torra. Jag lägger dem en stund på golvet på golvvärmen. Sen trär jag på mig dem - det är sen gammalt att de torkar snabbare på. Och sen sätter jag på rumpvärmen i bilen. Såja! 
Och på radion är det "vinn Adams pengar" mot Glenn hysen. Man kan ju inte annat än att le! 
Låt dagen börja! 

27/10; söndag

Idag när jag hoppade upp på blyte kom jag typ två steg innan jag hoppade av igen. Han kändes halt. Kollade alla hovar. Ingenting. Jag satt upp igen. Efter en stund blev det lite bättre. Och sen lite sämre igen.
När vi kom hem sprang jag upp med honom. Halt. 
Mitt hjärta. Är det ett symptom eller en diagnos jag har? Är det din eller min smärta jag känner? Är det mina problem de ser på mina röntgenplåtarna? Diskbråck, artros, spinal stenos... Är det du eller jag? Vi? Vad är vi utan varandra? Vad är jag utan dig? Hur skulle min smärta kännas om jag inte kände din?  (null)


27/10; söndag

Myggan och jag stödjer rosa bandet på dagens promenad.  (null)


25/10; fredag

Jag går med långsamma steg mot jobbet. Benen bär inte riktigt. Jag har ont i ryggen. Tårarna lurar. Munnen är torr. Klumpen växer. Igår naggades tilliten på mig som lärare efter en incident med en elev som blev fysisk. Jag är inte rädd. Jag kände mig ensam och liten. Lite ledsen. Och besviken. En dag till höstlov. Jobb. Lakerscafe. Innebandymatch och speaker. Håll ut. Håll i. Håll om. 

24/10; onsdag

Igår. En scen. Melissa horn. Fem musiker. Strålkastare. Avskalat. Vackert. Bitterljuvt och sorgligt i sviterna av en krossad kärleksrelation och trettioårskris. Svart humor mellan låtarna.  (null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Bröllopsdag

Idag är det tolv år sedan vi gifte oss - vi drack skumpa igår. Då - hade vi precis tagit oss igenom mitt värsta år. Året efter att min mamma dog. Vi bestämde oss då - att vi inte ville att fler skulle hinna dö innan vi gifte oss, vi hade redan väntat för länge. När vi bestämde datum visste vi inte att svärmor skulle genomgå en bröstcanceroperation precis innan bröllopet. Men vi var med allihop. Och jag minns färgerna. Jag minns musiken. Jag minns glädjen. Och jag såg mamma - eller det är klart att det inte var mamma - men det gick förbi en vithårig dam utanför kyrkofönstret när vi stod framför prästen och sa "ja". Jag såg aldrig ansiktet. Men mamma hade så gärna velat vara med - hon var nog där… Hon var där - hon var nära. Vi la ett hjärta på mammas grav. Och vi dansade och skrattade hela natten efter att tårarna vid graven hade torkat.

Idag red jag förbi platsen där vännerna överraskade mig med möhippa. Älskade vännerna. Jag hade varit så rädd för att det inte skulle bli någon. Men jag hade fel - de gjorde det så bra!
(null)
(null)

Det är samma skog. Men det ser annorlunda ut - de har fällt träd. Jag lever samma liv idag - men mycket har förändrats. Och samtidigt - ingenting. Det är samma saker som är viktigt. Livet. Kärleken. Tryggheten. Men det finns en ton av bitterhet - en känsla som lurar hela tiden. Tomheten. Den där förtvivlan...och ilskan...försvinner inte. Men den kommer mer sällan. Det gör att man överlever. Min mamma var min bästa vän. Ibland när jag tänker på henne så gör det så ont...att jag inte kan få luft. Hjärtat stannar...och varenda cell i min kropp skriker av förtvivlan och ilska...över att hon inte finns här. Jag envisas med att upprepa orden "Något blev fel. Det skulle inte vara hon. Någon gjorde fel!" Mamma...skulle inte dö. Inte då. Inte än… Hon var 59 år. Hon var inte klar. Vi var inte klara. Den där förtvivlan...och ilskan...försvinner inte. Men den kommer mer sällan. Det gör att man överlever. Fortfarande vill jag ringa mamma och berätta saker. Fortfarande minns jag när jag raderade hennes nummer från mobilen. "Aldrig mer". Men jag kommer alltid att tänka, när något händer, att jag måste berätta för mamma. Hon skulle förstå… Hon skulle finnas där. Hon skulle behövas.
Den första tiden kom förtvivlan och ilskan ofta. I varje sak jag gjorde...saknade jag mamma. Allting omkring mig påminde om mamma. Och jag trodde inte att jag skulle överleva. Jag minns att jag kunde gråta så mycket att jag trodde att jag skulle kräkas. När jag väl började tänka och gråta...tog det över hela mig och det kändes som om jag skulle gå i bitar. Jag kunde inte förstå hur jag skulle kunna leva utan mamma...men jag kan ju det. Känslan är densamma idag - men den kommer mer sällan...och jag har lärt mig att inte låta känslorna ta över hela mig. Ibland när jag känner att det är "på väg" kan jag stoppa mig själv och tänka "Nej, jag kan inte bryta ihop idag, jag ska ju på möte imorgon!" Jag har lärt mig känna igen signalerna...och stå emot dem när det inte finns utrymme.
Ibland blir jag lite bitter...på hur livet har blivit. Mamma bodde ett par ifrån oss. Hon skulle njuta av barnbarnen och bli gammal. Hon skulle hjälpa till och hämta ibland på dagis, läsa läxor och bjuda på pannkakor efter skolan. Hon skulle skämma bort barnen med godis och ohämmat med tid. Det fanns ingen som var så närvarande som hon. Och som ville vara så närvarande - det är därför det blev så fel… Det är därför det måste vara ett misstag. Det är därför hon fanns där utanför kyrkofönstret. Hon ville vara med. Det finns så mycket jag vill berätta. Det finns så mycket som jag önskar att jag hade sagt - som aldrig blev sagt. Vi hann ju inte säga hej då. Men själar säger aldrig farväl.
Och nu har det gått ännu ett år. Det finns så oerhört mycket att vara tacksam för. Bitterheten får inte ta överhanden. Tacksam för livet. För kärleken. För oss. För det som har format oss. För det som en gång har funnits. För det som finns.



19/10; lördag

Jag sitter i ishallen - efter att suttit i innebandyhallen och på hästryggen. Anders är på ekö. 
Igår var det champagnens dag och imorgon vår bröllopsdag. Men igår hämtade jag klara sent i stan efter party. Och ikväll ska hon hämtas efter jobb på vida. Det finns så många dagar att fira!  (null)
(null)


16/10; onsdag

Living on the edge... (null)

1 km kvar till tom tank.
Och tunnslitna byxor inför en högstadieklass. 
Ingen ska säga att jag inte utmanar mig själv. 


15/10; tisdag

Lågaffektivt bemötande är en metod för hantering av problemskapande beteende.
Min bästa sparringpartner är blyte. 
Jag definierar problemskapande beteende som beteende som upplevs som problem av personalen eller föräldrarna - eller då ryttaren i det här fallet. Det är inte personen/hästen med beteendet som har ett upplevt problem. Därför beror det på våra metoder och känsla av säkerhet om ett beteende är problemskapande. Dessutom uppstår beteende aldrig i ett vakuum, allt beteende uppstår i samspel med omgivningen. Jag måste alltså kunna hantera beteendet - i detta fallet brallandet. Om man kan hantera problemskapande beteende är det inte längre problemskapande och man påverkar inte längre beteendet negativt på samma sätt som innan. 
Lågaffektivt bemötande tar utgångspunkt i att människor/hästar med problemskapande beteende ofta har svårigheter med att reglera affekt. Ofta reagerar de med samma affekt som de presenteras för. Orsaken till det är att affekt smittar, men att de flesta av oss som ganska små lär oss att skilja på om det är vår egen affekt eller någon annans vi känner. Det gör en del människor/hästar inte. De kan inte skilja mellan egen och andras affekt, vilket till exempel innebär att de blir arga/vilda om man skäller på dem.
Lugn och självkontroll hänger ihop, och vi vill att personen behåller kontrollen över sig själv, så att han kan samarbeta med oss
Den som tar ansvar kan påverka.  Det innebär att om man vill ha möjlighet att lyckas i arbete med människor/hästar med problemskapande beteende måste man bestämma sig för att om något går fel, är det nog ens eget fel. Det är aldrig brukarens/hästens fel, liksom det inte fungerar att tycka att det är någon annans fel. Bara om det är mitt eget fel får jag möjlighet att skapa en förändring. 
Man måste ha kontroll över sig själv om man ska kunna lämna över kontrollen till någon annan.
Människor/hästar som kan uppföra sig gör det.
Om vi tror att folk/hästar ibland inte vill uppföra sig får vi svårt att ta det ansvar vi måste ta för att kunna påverka. Om vi däremot tror att om någon inte uppför sig, har hon nog inte haft förutsättningar för att kunna leva upp till våra krav eller förväntningar, kan vi plötsligt påverka beteendet. Genom att anpassa våra krav, förväntningar och ramar kan personen/hästen vi har ansvar för uppföra sig. 

Gång på gång övar jag. Varje ridtur. Varje steg. Lugn. Oavsett vad som händer. Jag tar hand om de livsfarliga, osynliga trollen. Jag slåss mot hans demoner. Men jag är lugn. Jag försöker rida igenom brallarna utan att göra någon grej av det. Men de senaste dagarna har jag tagit en förhållning. Gett en konsekvens och lugnt sagt åt honom att om du brallar får du inte fortsätta. Låtit honom rygga. Och sedan har vi fortsatt framåt. I lugn.  Tack blyte för alla träningstillfällen.  Min bästa sparringpartner! 

https://hejlskov.se/lagaffektivt-bemotande/

14/10; måndag

Måndag kväll - med känsla av fredag. Trötthet i kroppen. En sprängande huvudvärk. Direkt efter jobbet åkte jag för att hämta Sigge på hockeyträning. 
Hem och laga mat. Jag tar den andra migräntabletten. Det blir varma mackor. Medan jag fixar maten - tar killarna tag i den rena disken i diskmaskinen och stoppar sedan ner det som har belamrat diskbänken. De dukar. Tänder ljus. 
Vi äter. Klara och Anders är på innebandyträning. Sedan tar Sigge och jag en promenad under fullmånen. Han pratar. Jag lyssnar. Vi går sakta. Sakta släpper huvudvärken sitt järngrepp om huvudet. (null)



9/10; onsdag

Jobb. En extra vik-timme.
Kaffemaskinen var trasig. 
 Möte. 
Handla. 
Och så ett samtal. Varför ska det vara så svårt? 
Käkarna stelnar. Axlarna åker upp. Hjärtat slår snabbare. 
Orken försvinner. 
Jag vill inte. Jag kan inte. Jag orkar inte. Mer. 
Jag försöker bena ut. Försöker förstå. 
Jag försöker skingra tankarna med vardagliga sysslor. Lagar mat. Plockar upp diskmaskinen.  Sortera tvätt. Det Oändliga berget blir mindre. Jag hade behövt en ridtur - men tiden räckte inte till. Går en runda med hunden. I regn. Med lurar. Stänger in mig i mig själv. (null)

Läser på Facebook. Han talade till mig idag. Och till många andra.  (null)
Jag fortsätter. Bägaren rann över. En droppe. Energin försvann. Oron tog överhand. Men jag känner pulsen. Sänker axlarna. Andas. Och vilar. 
Jag är inte ensam - idag heller - i soffan. Två katter och en hund.  (null)
Det vill bli bra. 
(null)

(null)

(null)

(null)



8/10; tisdag

Mannen är fast i Riga.  (null)
Men jag är inte direkt ensam i soffan!  (null)
Här landade jag precis efter jobb, innebandyträning för Sigge, mat (lagad av klara) och dusch. Nu blir det inte mycket mer än så här idag. Over and out. 

7/10; måndag

Idag skulle jag på kurs. Lite mer tid på morgonen. En lite längre promenad med hunden. Men så en skada på katten. Och is på rutan - och ingen skrapa.  (null)
Och fel parkeringsapp. Då var den lilla tiden uppäten. 
Kurs i kollegialt lärande. Strukturerat lyssnande. Omedveten okunnig, medvetet okunnig, medvetet kunnig, okunnigt medveten eller omedveten kunnig... att lyssna aktivt med öron, öga och hjärta. Att ställa medvetna frågor... Ibland blir det lätta svårt och ibland blir det svåra lätt... God mat och fika på arbetstid! 
Hem. Gå en runda med hunden. Jobba lite. Laga lite mat. Hoppade över hockeyträningen - men ska snart hämta klara i stan efter innebandyträning. Och ihärdigt letande efter sigges innebandyklubba - imorgon börjar hans träning. Hur svårt kan det vara att hitta en innebandyklubba? Det känns som om den borde vara svår att gömma? Å andra sidan - en liten innebandyklubba i en stor värld?


6/10; söndag

Jag inledde helgen med jobbfest i oktoberfesttema.  (null)
I lördags satt vi och åt lunch när det lät som en hagelspruta mot huset. Det var bonden som hade en dålig fag på jobbet. Kalkon hade klibbat ihop som stenar och skvätte på hela vår hussida och biksida.  (null)
Jobbigt för oss - och för honom. 
I natt åkte Anders till Riga. Han försov sig - jag vaknade 20 minuter innan samlingen. 
Och jag har rensat avlopp.  (null)

(null)
Det här var bara början... 
Och så har jag försökt platta till efter grisarna.
(null)

Och så har jag ridit. Sigge har haft hockeyträning. Vi har handlat skor. Nu väntar gympa innan sängläge. Min rygg är inte bra, så vi får se hur det går.  (null)
Jag har fått lite besked från röntgen - men missade när läkaren ringde ger mig i fredags. Men diskbråck och fasettledsartros var ett par "fynd". Bryt ihop - och kom igen! Det är ju liksom den här kroppen jag har...

3/10; torsdag

En ridtur - på en alltför beslut häst för vårt bästa. 
Det är kallt. Och dessutom hade jag missat att ta ner svansen på huvudet - så den skavde. 
Kommer hem - kall. Ser fram mot en dusch. Klara har just duschat. Det är iskallt. 
Jag sätter mig i soffan - två filtar, tända ljus och en katt i knät. Jag tittar på lakers - killarna är där, Sigge ska spela i pausen - och då gör de självmål. (null)
Jag läser vad skrkvbordspedagogen har skrivit på Fb:
"INKLUDERING ÄR:

Små HELVETEN runt om i landet. Jo jag vet det finns många fungerande klasser antagligen betydligt fler än icke fungerande. Men ett litet helvete är ett för mycket.

Ett GRYMT sätt att knäcka duktiga lärare och driva dem bort från yrket.

BARNMISSHANDEL som tillåter att elever gång på gång måste gå till skolan i proppfulla klassrum utan resurser och misslyckas, i minst nio år.

Ett effektivt sätt att UTESLUTA barn som har rätt till skola.

En bidragande orsak till att Sveriges skolor INTE ÄR TILL FÖR ALLA BARN. De som inte kan undervisas i trettioklasser är inte välkomna.

Ett av skolhistoriens största SVEK mot barnen.

Ett grymt sätt att OFFRA kollektivet, klassen, till förmån för den enskilde eleven som även den offras.

Ett BILLIGT sätt för kommunen att låtsa hjälpa elever.

En VANSINNIG lek med människoöden.

En teori som inte ha någon som helst förankring i VERKLIGHETEN

En modell som låter elever och vuxna vara SLAGPÅSAR åt utåtagerande barn.

En princip som inte får, under några som helst omständigheter, KRITISERAS. Gör du det blir du stämplad som antikrist som vill barn illa.

En princip som BESKYLLER lärare för att vara dåliga som inte klarar av klasser med många barn i behov av särskilt stöd. Misslyckas eleverna är det den enskilde läraren som måste ändra sin undervisning så att den passar alla oavsett behov och oavsett om det saknas resurser. Alla barn är olika och kan inte undervisas på samma sätt av samma lärare.

ALLA BARN HAR RÄTT TILL SKOLA PÅ SINA VILLKOR OCH INTE PÅ SKOLVERKETS, FILOSOFERNAS ELLER AMATÖRFORSKARNAS VILLKOR.

Är så vansinnigt trött på att VARJE DAG möta barn som ständigt misslyckas p.g.a av inkludering."

Jag kan hålla med om det mesta - inkluderingen som blev exkludering. Jag blir trött... Trött på att inte räcka till. Trött på att möta barn som skulle kunna vara ett bättre jag i en annan miljö. 

diagnos på gott och/eller ont?

Jag har tänkt på det här länge… Diagnosens vara eller icke vara. Diagnosen på gott och ont. "Hen borde utredas." "Har hen någon diagnos?" Ibland finns det en övertro till diagnoser. "Bara man får en diagnos så förstår omgivningen och personen själv så mycket mer." Man söker förklaringar i en diagnos. Men jag anser att diagnosen i sig inte förändrar någonting - om du inte omfattas av LSS eller har rätt till en annan skolform. Jag möter många som jag känner har en övertro på diagnosen.
Barnen och behoven har alltid funnits. Förr förklarades de här barnens beteenden med alltifrån dålig mor-barnrelation, bristande folkvett eller lättja till en förvriden samhällsstruktur och en klassfråga. Nu hör man mer sällan dessa förklaringsgrunder men oftare hur forskare söker efter gener, förändringar i signalsubstanser eller skador på frontalloberna. Forskare letar förklaringar bland nervändar och i hjärnans hemlighetsfulla rum. I avvaktan på svaren, i väntan på de fullständiga förklaringarna får vi nöja oss med att ställa så kallade symptomdiagnoser. Med tillräckligt många symptom av ett särskilt slag placeras man i en särskild kategori. Efter klassificeringen finns den där – diagnosen. På gott - och/eller ont.
En diagnos kan innebära en sorts förklaring både för personen själv och för dess omgivning. En diagnos kan göra att vi får en bättre förståelse för det vi ser och att vi får hjälp att förstå olika beteenden. Vi kan få hjälp att anpassa oss efter barnet. Det är i och för sig sorgligt att det ska behövas en diagnos för det… Men såklart finns det en risk att personen blir sin diagnos. Att omgivningen bara ser diagnosen och glömmer att se hela människan. Diagnoser kan vara stigmatiserande, skuldbeläggande och nedvärderande.
Om man får en diagnos där man innefattas av LSS (lagen ska ge personer med funktionsnedsättning det stöd de behöver för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt och leva som andra. I lagens personkrets ingår tre grupper: personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd, personer med betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom samt personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.) så kan det absolut finnas en nytta.
Diagnosen "intellektuell funktionsnedsättning" kan göra att omgivningen kan börja ställa rimliga krav. Barnet kan få lyckas utifrån sina förutsättningar och slipper leva upp till sina negativa förväntningar på sig själv. Man kan ha rätt att läsa enligt särskolans läroplan.
Så är det bra med diagnos? Jag tror i många fall inte. Och i många fall ja. Det beror på. För många får diagnos. Alldeles för många. För många elever anses vara onormala. Man skulle kunna se det som tre olika kategorier.
1. För de som verkligen har stora problem bör en diagnos vara bra och hjälpa till stöd och förståelse. Så är det inte alltid. För ofta är det inte till hjälp. Och då är diagnosen bara ytterligare en belastning. För en del blir det nyckeln till att förstå sig själv och få rätt stöd och anpassningar.
2. Många har, men borde inte ha en diagnos. De faller bara utanför mittfåran. Men de har problematiserats och vi har ansett oss behöva förklara deras annorlunda beteende. De är inte riktigt som de flesta andra. Men det är väl underbart!?
3. Många annorlunda barn idag får ingen diagnos, de utreds inte ens och det finns ingen anledning. De är bara annorlunda eller har "en släng" av diagnos, de kanske skulle uppfylla några kriterier, men inte alla som krävs för en diagnos. Kanske lite hyperaktiva, lite nervösa för förändringar, kanske lite impulsiva, kanske lite svårt med planeringen…
Men det finns ingen anledning att göra en utredning för "lärarens skull". Skollagen är tydlig. Om en elev riskerar att inte nå kunskapskraven är personal kring eleven skyldig att anmäla det till rektor som i sin tur är skyldig att skyndsamt initiera en utredning och om behovet finns, sätta in åtgärder och utforma ett åtgärdsprogram - om det behövs, oavsett om fet finns en diagnos eller inte. Vi lärare ska möta varje elev utifrån deras förutsättningar, oavsett eventuella diagnoser. Vi ska anpassa undervisningen efter varje elevs förutsättningar och behov. 
Men för att göra det behövs kompetens och förutsättningar och eftersom så gott som 100% av lärarna inte har kompetensen att ta hand om barn med en annorlunda funktionsuppsättning blir det svårt för alla tre kategorierna. När man pluggar till lärare är det inte obligatoriskt att läsa en enda poäng om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (ingen annan heller), inte om psykisk ohälsa, inte obligatoriskt att läsa en enda poäng specialpedagogik, inte obligatoriskt att läsa en enda bok om dyslexi eller NPF, osv.
Kompetens hos lärarna och förutsättningar (när det gäller miljö, gruppstorlek och kunskap) att möta de här barnen - som finns i varje klass - skulle minska mycket lidande, fler skulle passa in och slippa utanförskap och lidande. Det är inte diagnosen i sig som förändrar. Det är inte diagnosen i sig som hjälper oss lärare. Och om den inte hjälper barnet - kan den vara förödande. Låt oss vara olika. Det finns inga rätt eller fel. Men det finns mer eller mindre trasiga människor och ibland en för stor tillit till diagnosen.  Med diagnosen kommer inte en manual eller ett facit över livet - precis lika lite som någon utan diagnos har det. Det finns svårigheter - och lättheter - för alla. Det finns likheter och olikheter. 
https://prestationsprinsen.wordpress.com/2012/04/26/diagnos-eller-inte-funktionsnedsattning-eller-inte-bra-eller-inte-kan-vi-inte-bara-konstatera-att-vi-ar-olika-vi-kommer-med-olika-funktionsuppsattningar/
https://forskolan.se/diagnos-pa-gott-och-ont/
https://www.funktionshindersguiden.se/lagar-och-myndigheter/sol-och-lss-vid-funktionsnedsattning/
https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet




2/10; onsdag

Studiedag. 
Och sen valde jag hösten och hästen framför gympan. 
Höst och häst är en fantastisk kombination.  (null)
Jag sitter på blyte och plötsligt kommer det över mig. Jag letar efter tecken. Tecken på att mamma vet. Jag vill att hon vet. Att hon är med. Jag skulle så gärna vilja veta att hon vet.
Jag rider mot solnedgången.  Jag njuter av solens sista strålar och låter solen torka tåren som letat sig nerför kinden. Det finns så mycket jag skulle vilja berätta och prata om - hon var en av de klokaste människorna jag har mött. Hon fattas mig. Det skär i bröstet. 
Jag andas in höst och häst och där någonstans blir det lättare att andas igen. Saknaden lite lättare att hantera.