21/10; lite smått och gott

Snäckan fick lämna Idol! Bra, tycker jag. jag känner inte att han är på riktigt. Nu hoppas jag att Johan går samma öde - och att Markus står som slutsegrare. Den killen kan göra vad som helst - trovärdigt och på ritkigt känns det som!

Vi var i Moheda ens väng i går kväll. Fick varma mackor och lämnade en bil där. Bilal är hemma nu - Zacke ska opereras nästa vecka.

Nu är Anders iväg och tränar hundarna - Klara var inte helt kry så jag stannade hemma med barnen. Nu verkar hon dock pigg, men hade ont i halsen i går kväll. En kvinnofälla, som mest beror på att jag inte riktigt kan gå i skogen ännu... vill oxå ut i skogen! Och så är det sista träningspasset innan sista tävlingen för hösten...

Klara och jag bakade kringlor igår - det var perfekt att baka med barn! Lagom kladdigt och hon kunde verkligen hjälpa till! Lätt som en plätt och gott med smör, ost och mummelad som Klara säger)! Här kommer receptet:

2 hg margarin
2 ägg
1½ tsk hjortronsalt
5 dl mjölk
2 dl socker
1 kg rågsikt

Blanda allt, gör kringlor och in i ugnen ca 10 minuter, 225 grader!


En annan dag bakade jag Morotsbullar som blev jättegoda!
ca. 12 st

1 stor morot
2½dl mjölk
25 g jäst
1 msk flytande margarin
3/4 tsk salt
1 msk ljus sirap
8 dl fullkornsvetemjöl

pensling: filmjölk och solrosfrön

Skala och riv moroten.
Värm mjöken fingervarmt, smula sönder jästen i mjölken.
Blanda ihop det övriga med mjölken och rör kraftigt i 5 minuter.
Jäs en halvtimme.
Rulla bullar. Och låt jäsa en halvtimme till.
Pensla med filmjölk och häll på solrosfrön.
Ställ in dem i ugnen 225 grader i ca 10 minuter.

Och denna mörka regninga dag är det lika bra att jag skriver ner ett perfekt Bröd oxå! Det håller länge för att vara hembakat - minst tre dagar är det Riktigt gott!

ca 14 dl rågsikt
2 dl hackade nötter tec valnötter
1 msk salt
1 ½ msk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
8 dl filmjölk
1 dl mörk sirap

Blanda alla torra ingtrdienser. Rör i filmjölk och sirap - det blir lite löst...
Klicka degen i 2 smorda formar a' 1½ liter.
Sätt in formarna i nedre delen av ugnen på 175 grader ca en timme.


Nu får det vara nog med tips! Idag kommer fönstrena!

Lycka till med baket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback