Chokladtosca

Jag har just bakat chokladtosca - två gånger... Fick göra om den efter att ha hällt i två tsk istället för två krm salt! Ett fatalt misstag som inte en mattelärare ska göra... Nu tror jag att den blev god - ska nog gå över trill grannen, där Klara är och bjuda... Reptet:


Chokladtosca. 
 
4 ägg
6 dl socker
3 dl mjöl
8 msk. kakao
2 tsk. vaniljsocker
2 krm. salt
175 g. smält smör 

Glasyr
75 g. smör
2 dl. socker
1 ½ dl. grädde
1 dl. sirap
1 påse kokosflingor 

Vispa ägg och socker. Blanda ner övriga ingredienser. Smöret sist. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min. på 200 graders värme.  

Blanda under tiden ingredienserna till glasyren i en kastrull, och sjud på spisen i ca 5 min.Bred glasyren över kakan när du tagit den ur ugnen. Grädda i ytterligare 5 min. Låt svalna och skär upp i bitar!  

Men jag minskade på smöret i degen - och det gjorde ingenting... Nu vaknar dessutom Lillebor och då blir det perfa att gå ut en runda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback