14/8; jobbar

Idag har Malin och jag tittat på brudbuketter - det finns mycket att välja mellan! Vad många beslut man måste fatta bara för att man ska gifta sig! Ring, klänning, musik, blommor, Klaraklänning, Anderskläder, bordsdekoration, lokal, kyrka, stil, dag, årstid, mat, skor, transport, resa, önskningar, bröllopsnatt, toastmaster... Mycket är redan bestämt - en del saker har vi bestämt och bestämt om... Tänkt om och funderat på...

På jobbet sitter vi och maler hela dagarna. Mycket är viktigt, men mycket är bara tugg, kanske något man måste igenom, men det kan kännas lite långrandigt... Regler och trivselregler, schema, handlingsplaner och åtgädsprogram... Förra veckan hjälpte jag Carolina med en uppgift om elevernas motivation - något som vi som lärare brottas med så gott som hela tiden och funderar mycket över... Ett litet(?) utdrag från diskussionen:


Carolina: "Jag har funderat kring hur det kommer sig att vissa elever kommer för sent till lektionen och sen kanske sitter och inte gör någonting, eller någon annan som sitter och småpratar hela lektionen och får på det viset inget gjort. Eller när någon elev tycker det är skittråkigt och ifrågasätter varför han/hon måste göra det ena eller det andra. Du kan nog själv hitta fler exempel. Den gemensamma nämnaren för dessa ?problem? tror jag handlar om motivation. Ibland motivation till att lära över huvudtaget, ibland motivation till uppgiften, eller ämnet. ...Vad har du för tankar kring detta?"

Såklart så är det ju individuellt och det finns vissa lärare (och elever) som klarar att ha kadaverdicsiplin. Men jags om person har svårt för det... Även om man inte får bli för mycket kompis med eleverna. Variationen är viktig, att man har diskussioner om varför och drar paralleller till deras verklighet och vardag och den värld vi lever i. Det är viktigt att prata med eleverna - enskilt och i grupp, och många gånger framför allt enskilt. Kommer de försent är det bättre att ta diskussionen efter lektionen med bara den eleven - än inför hela klassen. En del lärare låter inte elever komma in, om de kommer för sent - och vid vissa tillfällen stör det minst lika mycket (om de tex står och bankar på dörren oavbrutet).

Carolina: "Hur gör du i klassrummet om det är någon som inte vill jobba? Tjatar du? Eller får de göra vad de vill istället?"

Återigen är det viktigt att prata med eleven tycker jag. Mycket handlar det om den person de vill vara i gruppen. Försöka förklara varför det kan vara viktigt för just den eleven att klara målen. Jag försöker att inte tjata så mycket - jag försöker få dem att förstå att det är upp till dem att jobba, bara de inte stör de andra...

Carolina: "Du kanske inte alltid gör som du skulle vilja agera. Hur skulle du egentligen vilja göra för att öka motivationen? Kanske känner du inte gjort som du egentligen skulle vilja göra. (du vet, man gör ju inte alltid som man själv lär?och vi har ju alla bra och mindre bra dagar)??"

Det finns ju dagar då man har mindre tålamod än andra... Min önskan är ju att det alltid skulle vara intressant och att uppgifterna skulle vara självmotiverande. (Å andra sidan behöver inte allt vara så jävla roligt - bara de lär sig...?! (I alla fall gäller det Keno!)) Men dit är det långt för vissa elever - speciellt de som verkligen har bestämt sig för att det är riktigt tråkigt i skolan...

I kväll har jag tränat Keno - ett steg i taget har vi tagit. Imorgon blir det en dag på Katedral om genus.


Kommentarer
Postat av: Anna M

Spännande med bröllopet :)
Jo om det där med motivationen... Jag tror att det är formen. Att sitta i obekväma stolar och ofta få höra monologer i ämen som inte känns relevanta. Jag kunde inte för mitt liv känna motivation i vissa ämnen. Och sitta stilla kunde jag aldrig p g a mina överrörliga ömmande leder. Så fort jag satt still så värkte det. Men så hade jag en lärare med just kadaverdisciplin men som var enormt fängslande. Religion och historia. Han berättade sagor med hög röst. Och vägde man på stolen så riskerade man sina hälsenor... mmm

Postat av: Carolina

Tusen tack för din hjälp med uppgiften Lisa. Den blev inlämnad i tid och efter att dessutom ha pratat med min bror som är lite av ett "pedagogfreak" med lite annorlunda tänk blev det en intressant diskussion av det
hela. Jag kan skicka över uppsatsen om du vill.

2007-08-15 @ 14:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback