15/8; genusperspektiv

Idag har vi varit på föreläsningar hela dagen - en var med Marie Nordberg, en forskare i etnologi, här kommer utdrag från en av hennes artiklar:

En "riktig" pojke är risktagande, smärttålig och utåtagerande. En ?riktig? pojke viker aldrig ner sig och räds inte konfrontationer. Det är de egenskaper som utgör normen för den stereotype mannen, och som pojkar också förväntas utveckla. Men könsgörandet är en delikat balansgång: att ligga nära normen kan vara positivt, men en för stor dos av de manliga karaktärsdragen kan leda till problem i skolan. Ironiskt nog efterfrågar näringslivet just de egenskaper som skolan ser som ett problem: rätt avvägt gör pojkarna karriär i affärsvärlden - annars finns risken att de kan hamna i ett brottsregister.
...
Men åter till forskningsprojektet Att göras till en ?riktig? pojke. De är nog få som har undgått larmrapporterna om att pojkar inte presterar lika bra i skolan som flickorna. Det har talats om en omvänd jämställdhetsretorik, där pojkarnas sviktande skolprestationer förklaras med den kvinnliga dominansen i skolan och en feminisering av verksamheten. Betygsresultaten används i viss mån som bevis för att pojkarna marginaliseras i den ?kvinnliga? miljön, skriver Marie i en rapport för Skolverket som kom 2006.
- För det första, säger Marie, så är det inte så att pojkarnas resultat är så alarmerande dåliga som alla vill tro. Det finns en moralisk och pedagogisk panik rörande ganska små skillnader i prestation. Ja, pojkar som grupp presterar något sämre än flickor. Men det kan ha att göra med att flickor som grupp överpresterar för att de är stressade. Flickor är också en grupp som mår ganska dåligt, så det jag istället tycker att man bör fråga sig är om deras prestationsnivå är särskilt sund. Dessutom glömmer man lätt att det även finns en grupp flickor som inte presterar särskilt bra: en mer relevant fråga är således vad det är som gör att VISSA pojkar och flickor inte presterar lika bra som ANDRA pojkar och flickor.
...
Marie berättar att det som ses som problem i skolan gällande pojkar ofta är samma egenskaper som efterfrågas av näringslivet: rätt avvägt gör pojkarna karriär i affärsvärlden ? men för mycket av det goda gör att de riskerar att hamna i ett brottsregister istället.
...
Men frågan hägrar fortfarande: är det faktum att den svenska skolan är kvinnodominerad orsaken till att pojkars något sviktande resultat (och det faktum att de verkar välja bort läsämnen och högre utbildningar) ? eller skulle problematiken ha funnits även om vi hade haft fler manliga pedagoger i verksamheten?
- Man tror ju gärna att förklaringen ligger i att den övervägande delen av pedagogerna i de lägre skolåldrarna är kvinnor. Men andra studier visar att unga inte identifierar sig så starkt med lärare som man tror. Kön är ju bara EN identifieringsgrund. Jag tror snarare att det är en pedagogisk fråga, en fråga om VAD som görs till viktigt kunskap. Det är så lätt att maskera problemet genom att säga att det handlar om kvinnor. Tvärtom kan vi se att pojkars möte med manliga lärare oftare triggar igång en benägenhet att utmana i jämförelse med kvinnliga lärare.
I en verksamhet som hela tiden får klä skott för olika problem, där man ständigt är under kritik och nerskärning, där effektiviseringskraven ökar och klasserna likaså, där bör man inte skuldbelägga lärarna, anser Marie.
...
Vad det handlar om är att få elevernas totala koncentration, så att de glömmer att göra pojkighet och flickighet, och istället går in för att vara presterande elever. När man spränger ramar och gör okonventionella saker så fångar man barnens uppmärksamhet och lärande på ett helt annat sätt. Vid vissa tillfällen under lektionerna kunde jag se att det skapades skillnader mellan pojkar och flickor. Det är då lärandet slutar - och problemen börjar. Vid andra tillfällen var ungarna helt absorberade och samverkade på ett underbart sätt med varandra, de tyckte bara att det var SÅ kul. Den känslan måste vi hitta och bevara upp i de högre skolåldrarna.
...
Hela artiklen kan du läsa om du söker på "Svår balansgång att vara en "riktig" pojke. Väldigt intressant. Men frågan är vart ska diskussionen leda?! Vems är problmet? Faktum är att pojkar har lägre betyg i samtliga skolämnen på grundskola såväl som på gymnasiet, i alla ämnen utom idrott och hälsa. Ska vi satsa på att höja killarnas nivå (men de lyckas ju ändå i livet - det är de som får bäst lön)? Eller ska vi satsa på att få tjejerna att må bättre? Och få bätte självförtroende? Vilken nytta har tjejerna av sina goda betyg? Behöver killarna få bättre betyg - de mår bäst och får mest lön så småningom...

Det var inte bara bra idag - första delen handlade mest om diagram - och föreläsaren gör det klassiska att säga att "nu blir det lite många diagram...". Och det blev det. Alla visade samma sak - tjejer får bättre betyg. Det var varmt i aulan, trångt och bredvid mig satt en som luktade stark parfym och rök. Den sista föreläsaren var bedrövlig - han var standin och började med att säga det, och det märktes... Tur att det finns en mobil att fixa och trixa med. Såna här dagar är det inte svårt att förstå elever som har svårt att koncentrera sig... Hoppas att jag kommer ihåg det i höst oxå! Att jag bryter av och ger pauser, varierar och gör intressant...

Jag träfafde Anders och barnen sedan på BVC. Linus gjorde 18månaderskontroll - han väger fortfarande lite i förhållande till sin längd - men inget alarmerande. Han kan inte så många ord, och bygger knappt med klossar - vi behöver träna! Anders kom dit med hål i sin egen tröja och Linus hade pyjamasbyxor... Hoppsan!

Idag var mammas lilla pojke på dagis oxå. Det hade gått jättebra och jag tror inte att det ska bli några större problem.

Nu ska jag mysa en stund med barnen innan de ska gå och lägga sig. Imorgon är det mattedag på jobbet. Och fest.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback