Recept

Jag bakade två kakor ur Njut en liten smula som jag låande av Malin. Här kommer recepten på skorpor:

400g smör
4 1/2 dl socker
16 1/2 dl mjöl
3 msk bakpulver
4 1/2 dl mjölk

Vispa först socker och smör. Häll sedan i resten.
Smaksätt med vad du vill! Jag valde lite kanel, kardemumma och choklad.
Pensla med ägg.
Rulla till fyra längder och platta ut. Ställ i ugnen på 175 grader i 20 minuter.
Ta ut och låt svalna.
Skär i bitar och sätt in dem i ugnen igen på 150 grader i ca 15 minuter.


Och så gjorde jag kolakakor:

200g smör
5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 dl socker
1 msk sirap
2 tsk bikarbonat

Blanda allt och rulla fura längder som du sedan plattar ut. Rispa dem med en gaffel.
Grädda i ugnen ca 10 minuter i 150 grader.
Skär dem i bitar innan de svalnat.

Lycka till!

Nu är det dags för dusch, lite te, kanske en skorpa, lite TV och sen sovdags.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback