29/1; torsdag

Snart är ännu en jobbvecka avklarad.
Klara har varit sjuk. Anders är sjuk - så sjuk, som jag tror att jag aldrig har sett honom förut - men efter att min dunderkur med ipren och alvedon verkade, så känns det som om han i alla fall kan sitta upp. Prata lite. Hela dagen har han legat under filt, med dunjacka på sig... En epedemi har drabbat Vederslöv. 9 barn på totalt tre dagisavdelningar. 7 av 26 barn i en klass var närvarande...
I börjn av veckan var jag i Södertälje på NObiennal. Både bra och dåligt. Men tyvärr inte så mycket nytt. Inte så mycket som jag an känna att jag direkt kan börja undervisa om, eller nya tankar... Men resan var trevlig. Och vissa föreläsningar var riktigt bra. Jag fick lära mig att man ska röka kannabis en gång i halvåret för att vara på den säkra sidan. Vid middagen satt jag och tittade ut - och tyckte synd om en hund som var bunden. En timme senare visade det sig att det var en soptunna... Jag fick umgås med trevliga kollegor - som hade med sig termos på tåget, och som tar allt de kommer åt. Gratis är gott. Vi, som lärare, är inte vana att bli bjudna. Gratis mjukglass, kaffe i oändliga mängder, godis och pennor. I stället för att ta en penna, så tar man många, och tänker på alla elever som ständigt slarvar bort sina... Jag fick lära mig att man inte ska gå in på om grannens bil eller husvagn eller dator är onödig... det får vara varje individs ansvar att ta ställning till vad som är onödigt i ens liv... om man funderar på allt som är nödigt är det lätt att hela människan blir onödig... Lärarna anteckna flitigt och har lydigt nyckelbandet runt halsen i två dagar. En föreläsare får panik - precis som en riktigt lärare - när nätet inte funkar, när han plötsligt måste byta sal... När vi ska åka hem är tåget försenat en kvinna har gått över på fel ställe, samtidigt som hon pratade i mobilen - och blev påkörd och dödad av tåget... Vad gör det att vi blev lite sena hem?
Igår var det ridning. Jag hade en häst som inte är van/gillar bommar, men eftersom det var markarbete så tänkte jag och ridläraren (som är ny, och som aldrig sett honom över bommar) att jag kunde ha honom. Markarbete?! Hoppning! Visserligen en 5,5a - där man komemr in i trav och ut i galopp, men hyfsat högt. Det gick i alla fall hyfsat bra. På konferensen pratade jag med en mamma till en som red i gruppen före. De har en unghäst, som de behövde ha lite hjälp med ibland, och undrade om jag kunde tänka mig att hjälpa dem. Så på söndag ska jag träffa dem...
Och så vill jag gratta Marianne lite i efterskott! Kram till er alla. Nu ska vi titta på sista avsnittet av de halvt dolda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback