5/1; tisdag

Idag har jag jobbat med nya hemsidan, ridit, gått rundor, träffat Sandra och Eric i kväll och spelat ett spel. Jag vann - vet inte om det är positivt, spe let hette "den glade mytomanen"... Ett trevligt spel som kan rekommenderas - jag fick det av jobbet i julklapp.
"Jag" bjuder på en debatt om
skolmiljön som jag läste i Aftonbladet. Jag tycker att den var intressant, vi får ofta dubbla budksap, allt är viktigt... En sådan dag, när "allt" ska hinnas med är på fredag... då skulle jämställdhetsprojektet få tid, budgeten, den nya studierektorn, hemsidan, egen tid, ämneslagen, arbetslagen...
"Till frustrerade skolledare föreslår jag att för överskådlig tid lägga ner alla planerade projekt-, tema- och utbildningsdagar. Detsamma gäller meningslösa påbud som tar tid och energi från personalen. Starta i stället en positiv förändring där första steget är att skapa laganda och förmå personalgruppen att dra åt samma håll. Ägna nästa arbetsplatsträff åt att lyssna på personalens behov. Ge dem tid i sina respektive arbetslag för eftertanke och reflektion. Lista problemen på skolan, de flesta hänger ihop och har samma orsak.

När ni kommit så långt vet ni vilken kompetens ni har behov av och är redo för nästa steg, att planera adekvata utbildningsdagar. Kanske de första på år som personalen tycker är meningsfulla."

Men på fredag är tanken att vi är i Thailand - långt från skolans trånga värld...


Kommentarer
Postat av: Mia

Ha det så skönt i Thailand!

Kramar från mia

2010-01-06 @ 15:40:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback