6/8; måndag

Igår gick solen i moln, det var lite kyligt - och jag saknade värmen direkt.  (null)

Vi har varit på cup. Gemenskap. Fotboll.  (null)

(null)

(null)
(null)

Och i mitt huvud vimlar begreppen förbi... KM, SM, VM, SKA, IUP, KENT, PPT, PP, IST, OBS, EHT, SUG, NP, ÅP, NE, IKT, IT, MAC, PC, EPA...
Jag har förträngt skolans värld under det som kändes som ett långt sommarlov innan det började - när jag ser tillbaka på det - var det kort. Men vilat har jag gjort, stoppat huvudet i sanden och förträngt... men snart är det ett brutalt uppvaknade - även om jag hoppas att det ska komma ett meddelande snart att det är inställt pga värmen. Vi hade 35 grader i arbetsrummet innan vi gick hem - nu har det varit ett snitt på 30 grader ute hela sommaren, och utan AC lär det inte vara kallt i skolan... På torsdag återvänder vi till jobbet - då kommer även förväntningarna på det nya läsåret. Vi kommer att samlas - hela personalstyrkan - med den tomma, solstekta asfalterade skolgården utanför. Skolledningen kommer gå igenom kalendariet för året. Det bjuds på teambildande gruppdynamiska övningar och diskussioner i grupper kring analyserna kring utvärderingarna som gjordes i våras - kanske bjuds det på fika, men troligtvis inte, men vi får i alla fall skriva postitlappar, tre olika färger, med ord som vi ska redovisa för de andra grupperna och som ska sammanställas i ett dokument som ska diskuteras på nästa arbetslagskonferens för att följas upp på nästa studiedag... Vi kommer säkert att få gemensam information om implementeringen av kommunens offentliga utredning av formativ genuspedagogik i den moderna skolverksamheten. De kommer berätta om de nya eleverna som ska börja, och vi kommer troligtvis inse nästa fredag att vi inte fick den tiden, i år heller, som vi verkligen hade behövt för att dra upp riktlinjer, planera tillsammans och förbereda oss själva på mötena med det viktigaste - våra elever. Lektionerna är heliga. Och viktiga. Det är då ungefär som jag kommer förstå vad som fick mig att så snabbt förtränga skolan i början av sommaren. Dokumentationen och pappersexercisen. Förkortningarna. Mötena - som kanske är viktiga för någon, men inte för alla. Undervisningsbyråkratiseringen. Och jag kommer sitta där på fredagseftermiddagen och skriva postitlappar med kryptiska meddelanden till mig själv - notes to myself... för att minnas det som är viktigt - för mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback