Mias ceesecake och väns dilemma...

Den supergoda Cheesecaken för ca 10-12 personer som Mia gjorde förra helgen: här kommer receptet!

15 Digestivekex
6st äggvitor
2 tsk vaniljsocker
6st äggulor
4 dl socker
6 dl Philadelphia ost (naturell) 3x200g
3 dl vispgrädde

Krossa kexen i en plastpåse
Vispa äggvitorna hårt, blanda i vaniljsocker
Vispa äggulorna, tillsätt sockret och blanda i osten, blanda detta med äggvitorna
Vispa grädden hårt, blanda den med äggsmeten
Strö hälften av kexen i botten på en stor form, häll över smeten och strö över resten av kexen.
Frys i minst 24 timmar före servering

Det blir ganska mycket, så om man vill ha till en "vanlig" form tror jag det räcker om du gör halva satsen. Sedan hällde jag i en påse med daimkulor
.

Ikväll har Helen och barnen varit här - männen har varit på jobbjulfest. Sedan har jag pratat i telefon - och försökt
klura ut en väns dilemma -skönt att slippa fokusera på sina egna problem och dilemman med betygssättningar, slagsmål och andra klurigheter i en timma. Jag missade Idol - men får se slutröstningen om en stund - hoppas att jag är vaken! Kanske lyssnar jag på min ljudbok - har just upptäckt att ljudboken är fantastiskt smidig! Funkar till och med när man dammsuger! Ska kanske börja dammsuga varje dag?! Den funkade sämre när jag bytte blöja och hörluren fastnade i den sprattlande ungens ben och hamnade där den allra helst Inte ska vara... Say no more... Han är för övrigt ganska hysterisk att byta blöja på nu - vill varken ligga eller stå, eller så vill han göra allt på samma gång?! Läkaren igår tyckte förresten (efter att jag ringt till barnakuten och de tyckte vi skulle kunna komma in för att svullnaden kunde nå hjärnan?) att "han minsann inte tog prover på en frisk unge - ni kan åka hem". Jag tackade och var nöjd - men svullnaden finns kvar och vad beror den på? Jag tror inte heller att han är dödligt sjuk - men är det en körtel eller muskeln som krabbar? Det kunde läkaren inte svar på och tänkte minsann inte ta reda på det heller... Ikväll var som vanligt Ollon, Kollon och Bollen här - våra mer och mer tama rådjur som äter av våra ekollon. Ikväll blev de inte ens rädda när jag släppte ut hundarna. Trots att hundarna bara var ca 5 meter från dem!

Kommentarer
Postat av: Helen

Alltid kul att ses- tack! Ta ett kort på dina rådjur- underbara namn! kram H

2007-12-07 @ 22:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback