27/11; torsdag

Jag har kraschat i soffan. Oförmögen att  lyfta?! Jobbat. Medarbetssamtal. Haft lektioner. Rättat biologiprov. Hämtar barn. Rättat matteprov. Gympat med Sigge. Bytte med Anders. Åkte till stallet för att hjälps till en stund. Kom hem till lagad middag - älskade klara. Anders och klara åkte på innebandy. Sigge och jag badade. Jag rättade matteprov. Sigge somnade i soffan. Jag la Sigge. Rättade vidare. Hjälpte Linus med övningar. Grunnade på hur jag tänkte när jag anmälde mig till glitter och glamourfest imorgon... Jag har inga kläder. Men bestämde mig för att inte hetsa upp mig för det. Får väl hitta lite luciaglitter och fästa lite här och där... Något är i kläm i ryggen. Aj. Trött. Så in i bängen trött...

Igår

Igår skulle myggans stygn tas bort. Väl i väntrummet börjar såret blöda. Men stygnen kunde tas bort. Men hon får ha kvar tratten ett tag till. Jobbigt. Nu har hon lyckats spräcka två trattar. Jag hade så gärna velat att hon skulle slippa tratten. Men såret är tyvärr inte riktigt läkt... 


26/11; onsdag

Det finns så många öden. Det finns så mycket vi inte vet. Det finns så mycket som inte är som det ser ut... Det finns så mycket vi lärare inte kan berätta. 

"Kära förälder:

Jag vet. Du är orolig. Varje dag kommer ditt barn hem med en historia om den DÄR ungen. Den där som alltid slår, nyper, river och kanske till och med biter andra barn. Den som alltid måste hålla min hand i korridoren. Den som har en egen plats på mattan, och ibland sitter på en stol i stället för på golvet. Den som inte fick vara med och leka eftersom klossar inte är till för att kasta. Den som klättrade över staketet vid lekplatsen fast jag sa åt henne att sluta. Den som blev så arg så att han hällde mjölk på golvet. Med flit. Medan jag tittade. Och sedan, när jag bad honom att städa upp, tömde HELA automaten med pappershanddukar. Med flit. Medan jag tittade. Den som faktiskt SVOR under gymnastiklektionen.

Du är orolig för att DET barnet stör ditt barns lärande. Du är orolig att han tar upp för mycket av min tid och energi, och att ditt barn inte får sin beskärda del. Du är orolig att hon verkligen kommer att skada någon en dag. Du är orolig att den ”någon” kan vara ditt barn. Du är orolig att ditt barn ska känna att hon måste bli arg för att få uppmärksamhet. Du är orolig att ditt barn ska halka efter akademiskt för att jag kanske inte märker att han har svårt att hålla i en penna. Jag vet.

Ditt barn, det här året, i det här klassrummet, i den här åldern, är inte det DÄR barnet. Ditt barn är inte perfekt, men hon följer i allmänhet reglerna. Han kan dela leksaker med andra. Hon kastar inte möbler. Han räcker upp handen när han vill säga något. Hon jobbar när det är dags att jobba, och leker när det är dags att leka. Man kan lita på att han kan gå till toaletten och tillbaka igen utan några busstreck. Hon kan inte några fula svordomar. Jag vet.

Jag vet, men jag är också orolig.

Du förstår, jag oroar mig hela tiden. För dem ALLA. Jag oroar mig för hur ditt barn håller pennan, för ett annat barn som inte kan tala rent, för det där lilla blyga barnet och för den som alltid har tom matlåda med sig. Jag är rädd för att Gavins jacka inte är tillräcklig varm, och för att Talithas pappa skriker på henne när hon skriver bokstaven B baklänges. När jag sitter i bilen och när jag står i duschen upptas jag av detta oroande.

Men jag vet, du vill prata om DET barnet. Eftersom Talithas baklänges-B inte kommer att ge ditt barn en blåtira.

Jag vill prata om DET barnet också, men det finns så många saker som jag inte kan berätta för dig.

Jag kan inte berätta att hon blev adopterad från ett barnhem när hon var 18 månader.

Jag kan inte berätta att han går på en specialdiet för att utesluta eventuella matallergier, vilket gör att han är hungrig. HELA. TIDEN.

Jag kan inte berätta att hennes föräldrar är i mitten av en fruktansvärd skilsmässa, och att hon bor med sin mormor.

Jag kan inte berätta att jag oroar mig för att mormodern dricker…

Jag kan inte berätta att hans astmamedicin gör honom orolig.

Jag kan inte berätta att hennes mamma är ensamstående, så dottern är i skolan från tidig morgon när fritis öppnar tills att det stängs på kvällen, och resan mellan hemmet och skolan tar 40 minuter, vilket innebär att hon får mindre sömn än de flesta vuxna.

Jag kan inte berätta att han har blivit vittne till våld i hemmet.

Det är okej, säger du. Du förstår att jag inte kan dela med mig av personliga eller familjerelaterade uppgifter om barnen. Du vill bara veta vad JAG GÖR åt det barnets beteende.

Jag skulle vilja berätta. Men jag kan inte.

Jag kan inte berätta att hon får professionell hjälp med språket, att terapeuten ser en kraftig försening av språkutvecklingen, samt att hennes aggression är kopplad till frustrationen över att inte kunna kommunicera.

Jag kan inte berätta att jag träffar hans föräldrar VARJE vecka, och att de båda brukar brista ut i gråt under dessa möten.

Jag kan inte berätta att barnet och jag har ett hemligt tecken för att hon ska kunna signalera när hon behöver sitta själv en stund.

Jag kan inte berätta att han brukar vila i mitt knä, eftersom ”jag mår bättre när jag får höra ditt hjärta, fröken.”

Jag kan inte berätta att jag i 3 månader minutiöst studerat och lärt mig förutse hennes aggressiva incidenter, och att hon nu har sjunkit från 5 incidenter per dag, till 5 incidenter i veckan.

Jag kan inte berätta att jag och skolsekreteraren har kommit överens om att jag kan skicka honom till kontoret för att ”hjälpa till” när jag ser att han behöver ett miljöombyte.

Jag kan inte berätta om den gången jag ställde mig upp på ett personalmöte och, med tårar i ögonen, bad mina kollegor att de skulle hålla ett extra öga på henne. Att de skulle vara snälla mot henne fast de var frustrerade över att hon slagit någon IGEN, och den här gången, precis framför en lärare.

Saken är den att det finns så många saker som jag inte kan berätta om DET barnet. Jag kan inte ens berätta bra saker.

Jag kan inte berätta om hur han jobbar med att vattna blommorna i klassrummet, och att han grät när en av växterna dog under julledigheten.

Jag kan inte berätta att hon kysser sin lillasyster hejdå varje morgon, och viskar ”Du är mitt solsken” innan mamman drar iväg med vagnen.

Jag kan inte berätta att han vet mer om åska än de flesta meteorologer.

Jag kan inte berätta att hon ofta ber om att få hjälpa till att vässa pennorna under rasten.

Jag kan inte berätta om hur hon stryker sin bästa väns hår under vilotimmen.

Jag kan inte berätta om hur han rusar fram med sin favoritnalle till klasskamraten som gråter.

Saken är den, käre förälder, att jag bara kan prata med dig om DITT barn. Så, vad jag kan säga är detta:

Om någonsin, vid något tillfälle, DITT barn, eller någon av dina barn, blir DET barnet …

Jag delar inte dina personliga familjeangelägenheter med andra föräldrar i klassrummet.

Jag kommer att kommunicera med dig ofta, tydligt och vänligt.

Jag kommer att se till att det finns näsdukar i närheten på alla våra möten, och om du vill, håller jag din hand när du gråter.

Jag kommer att kämpa för att ditt barn och din familj får tillgång till specialisttjänster, och jag kommer att samarbeta med dessa specialister i största möjliga utsträckning.

Jag kommer att se till att ditt barn får extra mycket kärlek och tillgivenhet när hon behöver det som mest.

Jag kommer att vara en röst för ditt barn på vår skola.

Jag kommer, oavsett vad som händer, att fortsätta leta efter och hitta de goda, fantastiska, speciella och underbara sakerna med ditt barn.

Jag kommer att påminna honom och DIG om de här goda fantastiska speciella underbara sakerna, om och om igen.

Och när en annan förälder kommer till mig, med funderingar om ditt barn…

Då kommer jag att berätta allt detta, igen.

Med så mycket kärlek,

En Lärare."

Den här texten är skriven av Amy Murray och översatt till svenska. Amy bloggar på www.missnightmutters.com. Hon finns också på Twitter som @happycampergirl, och på Facebook som Miss Night’s Marbles. Hon har varit med och grundat #kinderchat (www.kinderchat.org), som är en global gemenskap för lärare som undervisar små barn.


24/11; måndag

Idag såg jag en farmor, eller mormor, eller någon annan äldre person - gå hand i hand med sitt barnbarn, eller i alla fall ett barn - in på biblioteket. En känsla kom då över mig... När jag blir äldre. När jag blir farmor eller mormor eller bara en äldre person. Då vill jag också vara pigg. Jag vill också umgås med mina barnbarn - eller andra barn. Utan krav på att hinna med allt annat. jag vill hinna göra allt det där som man sällan hinner med sina egna barn. Gå på biblioteket till exempel. Eller bara sitta och läsa i en bok - utan att tänka att "hoppas han somnar snart". Jag vill skämma bort barnen. Jag vill kunna ge dem av min tid. Min fulla närvaro. Jag hoppas att jag blir en pigg gammal.
Min mamma fick bara två år med Klara, ett halvår med Linus. Men jag hann se kärleken. Den ovillkorliga. Fullständiga. Närvaron. 
Jag ser hur farmor tålmodigt låter barnbarnen vara med och baka. 
Jag ser hur hur de ger Hela sin uppmärksamhet till barnbarnen - utan att känna den stress som vi föräldrar ständigt brottas med...
Jag hoppas att jag blir gammal. Och får möjlighet att ge min kärlek - och min tid - till mina barnbarn...

23/11; söndag

Tidig morgon. Klara skulle på fotbollscup. Jag och Kim red en runda. Anders och Sigge var hemma en stund, bytte däck, läste läxa... och åkte sedan in på cupen. Jag åkte hem och rättade lite innan Linus och jag också åkte in och tittade. Tyvärr förlorade de alla matcher.
Igår var hela familjen på bio. Mysigt. Och så var vi en snabb vända i en affär. Jag satt och väntade utanför medan Anders och Klara bytte ett par skor. Jag ser en kvinna. Gråhårig. Jag tittar till igen. Följer henne. Ser mamma. Det händer ibland. Att jag tror att det är mamma som jag möter. Och jag kan inte låta bli att tänka på hur det hade varit. Hur hon hade sett ut. Jag kan inte låta bli att titta. jag tror att jag vet hur hon skulle sett ut. Men jag har ju ingen aning... För mig är hon fortfarande 59, hur hade hon sett ut nu - åtta år senare? Hur hade åren märkt henne? Jag tittar ner på mina händer. Ser hennes fåror. Ser hennes händer, men inser att det är mina... Känner saknaden. Jag kan nästan ta på den. Jag tittar på kvinnan igen. Tittar tills hon försvinner... Och önskar att det verkligen var min mamma...

19/11; onsdag

I många år har jag hört mycket ont om Växjö djursjukhus. Nästan inga av våra träningsvänner har genom åren besökt stället - de åker land och rike runt. Jag har all respekt för andras åsikter och tankar. Och säkert är det många genom åren som har blivit illa bemötta, som har fått fel diagnos och blivit felbehandlade. Även när vi bodde i Halmstad, och kenzo behövde operera sin rygg - återvände vi till Växjö djursjukhus, trots att vi hade betydligt närmare till andra djursjukhus. Jag har genom åren varit där otaliga gånger - och opererat rygg, knä, armbåge, öga... I måndags började det vätska sig från Myggans öga, och svullnade. Jag tog en bild och skickade till Myggans veterinär, Ida. Hon svarade på mailet igår. Och hon ringde idag, trots att hon var ledig. Vi pratade länge. Det har varit även vid andra tillfällen när jag har mailat henne, som hon har svarat snabbt. Idag såg dock ögat bättre ut - vi har tvättat med alsolsprit. Hon får rimadyl. Det kan bli tal om att öppna ett par stygn - det samlas lätt vätska eftersom det är en "håla". Kanske behöver hon antibiotika. Men just nu ser det bra ut. Och jag känner att vi har fått bästa, tänkbara hjälp. Tack.

18/11; tisdag

Så mycket bättre. En naprapat - och jag kunde räta på ryggen. Stå utan att hålla på att svimma, gå utan att kallsvettas.
Idag har jag varit på möte. Om våra nyanlända elever. integrering. Studiehandledning. Modersmål. Inkludering. Framgångsfaktorer. Utmaningar. Förbättringsområden. Frustration. Först infinner sig en känsla av att "alla andra kan" - sedan inser man att vi alla står hjälplösa och brottas med samma problematik. För lite resurser. Få lite språk. För snabbt ut i klasser. bristande mål. För stora grupp - där det är svårt att se elevens behov. Vi tvingas prioritera. En elev som "nästan" är på E, mot en elev som knappt kan svenska, men som ska delta, språkbada - och som själv har förväntningen att de ska få betyg... Alla har rätt till god utbildning. En utbildning som börjar från rätt nivå. Vi lärare behöver rätt förutsättningar och kompetens. Eleverna behöver rätt förutsättningar. De nyanlända är ingen homogen grupp. Det skiljer sig mycket åt. Skolbakrund. Familjeförhållanden. Minnen. Föräldrar. Stöd. Vi saknar ofta en ordentlig kartläggning av deras kunskaper och erfarenheter. Och när vi känner till deras behov och kunskapsnivå - behöver vi anpassa undervisningen. Vi behöver hjälp av studiehandledare på modersmålet. Vi behöver hjälpas åt. Vi behöver förbereda eleverna innan de kommer ut i klass. Vilka förväntningar har eleven? Hur kan vi möta eleven? Det finns mycket att utveckla. Mycket kan bli bättre. Vi kan inte vänta på bättre tider. Tiden är nu. Eleverna har rätt till "rätt" och god utbildning.

16/11; söndag

Bättre och bättre dag för dag... Så mycket bättre... Snurrar i min skalle... Brottas aldrig med flaskåtervinningsstationer. Är man dum ska man lida. Det som inte dödar härdar. Bromsar ner. Voltaren. Vila. Värme. Vin. Fyra för helgen viktiga råd att följa. Om man nu har brottats med det man inte ska brottas med. Massage. Igår lyckades jag sitta 10 minuter - idag har jag gått omkring (att säga upprätt vore en överdrift). Jag var till och med på en innebandymatch. Jag kunde själv spänna fast säkerhetsbältet! Igår vågade jag inte tro på mirakel - och det vore väl lite väl att ta i, men visst är kroppen grym, i dubbel bemärkelse.

15/11; lördag

Idag var jag i stallet tidigt. Min lott var utsläpp och skritt med baron - jag fick sällskap av Kim, och vi fick en trevlig stund i stallet. Till brottningsmatchen med det gröna flaskåtervinningsskyddst över en ensilagebale... Ryggen låser sig fullständigt. Det enda läget som funkar är kokvinnemode... Dubbelvikt. Krampade. Smärtande. Madde försöker massera. Bilen får transporteras hem. Varm dusch. Kaffe. Voltaren. Sängläge. Om jag bara ligger still... Tur att jag får värmande sällskap av nyopererad mygga. Operationen verkar ha gått bra. 




13/11; torsdag

Jag är trött - sådär påRiktigtTrött. In i märgen. I ögonen. I alla celler. 
Kanske beror min trötthet på att dagarna går i ett?
Och att kaffemaskinen var sönder på jobbet? En arbetsplats utan kaffe birde vara rn stängd arbetsplats? 
Kanske beror det på en oro över vad som händer imorgon, då myggans öga ska opereras bort. Ögat man kan förlora sig i. Som kan tindra. Bedja. Som speglar liv. Själ. Eller jag kanske ska säga gjorde? Ögat har ju inte fungerat sedan i våras. Förhoppningsvis kommer hon att slippa ha ont, även om vi inte direkt har märkt att hon har ont. 



11/11; tisdag




Vi är alla stjärnstoff. Jag hörde det på en film idag...
Dagen då etral fick somna in. Kanske den snällaste av hästar. Fina etral. Tack för det du gjort. Jag önskar att jag hade gjort mer för dig. Att du hade fått bli lite större del av vårt liv. Du hade passat in. 
Stjärnstoff.
Vi kommer alla att dö. Våra atomer kommer leva vidare. Men vi, i den form vi känner till, kommer aldrig tillbaka...


10/11; måndag

En lång jobbdag. En stund i mörkret med Myggan. Pannlampan fick ge vägledning - en tunn strimma av ljus. Musik. En kvinna som talade om hur fort jag skulle springa mina intervaller. Visst den skadade foten gjorde sig till känna, höften gjorde lite ont, ner från ryggen, pannlampan klämde, musik på repeat, skuggor som manade på... Men så skönt. Att känna hur benen bär. Kroppen lyder. Trots de allt djupare andetagen, så svarar kroppen.

9/11; söndag

Ingen rast och ingen ro. När det går i ett, och man egentligen i te hinner - det finns ingen ställtid - men vi ordnar det ändå. Det var precis så några vänner sa igår om vårt liv... Och det ligger något i det. Vi hinner  inte - men vi ordnar det. Ridturer. Innebandy cup x 2, innebandymatch, två kalas, höststädning i trädgården med ovärderlig hjälp av farmor och farfar ystning, gympasalslek, agility... Och så trettio kemiprov att bedöma. 
Allt går. När man vill. Om man vill. 












Några Bilder


Plötsligt händer det... Dagen då jag inte ens hade en bajspåse i fickan...

Misha på ttäningstävlingen. 

Torsdagsmorgonen med min bästa utsikt. En Lisa för själen att blicka ut. 

6/11; torsdag

Tänkvärd bild! 
Det är många gånger jag får påminna mig själv och mina kollegor om vad och hur vi pratar om våra elever. Vad vet vi? Vad beror på lathet? "Om hen bara..." Diagnoser spelar ingen roll - vårt bemötande spelar stor roll. 


4/11; tisdag

Jag är på jobbet ungefär klockan halv åtta varje morgon. Då är det mellan två och fyra andra kollegor som sitter vid bordet i personalrummet. Vi dricker kaffe och diskuterar allt mellan blöjbyten och kreativa uppgifter, vi pratar om religion, könsroller, begravna katter som blir flugor - och allt däremellan... Kalla den stunden kafferep, boost, möte, kollegialt lärande... vad du vill. För mig är den stunden på jobbet en av de bästa. Där sker så många viktiga samtal, så många kloka idéer och tankar sprids - den stunden ger så mycket glädje och energi.

3/11; måndag

En stockholmhelg. En jobbdag. En ridtur. Och ikväll blev vår lilla wilda påkörd av en bil. Hon lever - men haltar. I fredags blev grannens katt påkörd - tyvärr hittar de inte den. Det kanske är det värsta. TroHoppKärlek. Man lever på hoppet, oron gnager i bröstet, och det är svårt att sörja så länge ett visst hopp finns...