18/11; tisdag

Så mycket bättre. En naprapat - och jag kunde räta på ryggen. Stå utan att hålla på att svimma, gå utan att kallsvettas.
Idag har jag varit på möte. Om våra nyanlända elever. integrering. Studiehandledning. Modersmål. Inkludering. Framgångsfaktorer. Utmaningar. Förbättringsområden. Frustration. Först infinner sig en känsla av att "alla andra kan" - sedan inser man att vi alla står hjälplösa och brottas med samma problematik. För lite resurser. Få lite språk. För snabbt ut i klasser. bristande mål. För stora grupp - där det är svårt att se elevens behov. Vi tvingas prioritera. En elev som "nästan" är på E, mot en elev som knappt kan svenska, men som ska delta, språkbada - och som själv har förväntningen att de ska få betyg... Alla har rätt till god utbildning. En utbildning som börjar från rätt nivå. Vi lärare behöver rätt förutsättningar och kompetens. Eleverna behöver rätt förutsättningar. De nyanlända är ingen homogen grupp. Det skiljer sig mycket åt. Skolbakrund. Familjeförhållanden. Minnen. Föräldrar. Stöd. Vi saknar ofta en ordentlig kartläggning av deras kunskaper och erfarenheter. Och när vi känner till deras behov och kunskapsnivå - behöver vi anpassa undervisningen. Vi behöver hjälp av studiehandledare på modersmålet. Vi behöver hjälpas åt. Vi behöver förbereda eleverna innan de kommer ut i klass. Vilka förväntningar har eleven? Hur kan vi möta eleven? Det finns mycket att utveckla. Mycket kan bli bättre. Vi kan inte vänta på bättre tider. Tiden är nu. Eleverna har rätt till "rätt" och god utbildning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback