24/11; måndag

Idag såg jag en farmor, eller mormor, eller någon annan äldre person - gå hand i hand med sitt barnbarn, eller i alla fall ett barn - in på biblioteket. En känsla kom då över mig... När jag blir äldre. När jag blir farmor eller mormor eller bara en äldre person. Då vill jag också vara pigg. Jag vill också umgås med mina barnbarn - eller andra barn. Utan krav på att hinna med allt annat. jag vill hinna göra allt det där som man sällan hinner med sina egna barn. Gå på biblioteket till exempel. Eller bara sitta och läsa i en bok - utan att tänka att "hoppas han somnar snart". Jag vill skämma bort barnen. Jag vill kunna ge dem av min tid. Min fulla närvaro. Jag hoppas att jag blir en pigg gammal.
Min mamma fick bara två år med Klara, ett halvår med Linus. Men jag hann se kärleken. Den ovillkorliga. Fullständiga. Närvaron. 
Jag ser hur farmor tålmodigt låter barnbarnen vara med och baka. 
Jag ser hur hur de ger Hela sin uppmärksamhet till barnbarnen - utan att känna den stress som vi föräldrar ständigt brottas med...
Jag hoppas att jag blir gammal. Och får möjlighet att ge min kärlek - och min tid - till mina barnbarn...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback