11/6; måndag

Idag har jag varit med min gamla klass på utflykt - de går i nian nu. De skötte sig bra - badade och spelade fotboll, åt och fikade. Nu är det ett par dagar med tidsfördriv som gäller. Jag brukar lägga in ganska mycket de här sista lektionerna, men det är svårt att hålla ångan uppe, speciellt när jag knappt känner eleverna och bara vikarierar någon lektion hos dem och det är 30 grader varmt. Vi borde inte sätta betygen förrän på torsdag (dagen innan avslutningen) - betygen kunde sedan skickas hem. Ingen säger när betygen sätts - men alla vet... Som det är nu kan vi inte ändra betygen - på gott och ont. Blir det ett uppenbart fel är det ju faktiskt ganska bra att kunna ändra det... Jag läste, å andra sidan, att elever kanske skulle kunna få överklaga betyg... Var är vår professionalism? Visst betyg är orättvisa - det kommer de vara så länge en människa sätter dem - de bedöms inte på lika grunder. Vi gör lokala mål - som inte ens är desamma på en och samma skola. De nationella målen är luddiga och vaga - de kräver att man gör en tolkning av dem. Men att kunna överklaga måste innebära att man bara tittar på det skriftliga testen, och då försvinner många mål helt. Styrkdokumenten säger ingenting om att man måste ha skriftliga prov som grund för ett betyg. Diskussioner och muntliga färdigheter blir svåra att kontrollera i efterhand... Vi behöver många gånger klarare riktlinjer. Nationella prov i fler ämnen diskuteras och kanske är det ett sätt att få mer likvärdig utbildning - å andra sidan kommer det att sätta press på både lärare och elever att hinna med och klara av dem.

Nu ikväll känner jag mig trött. Jag har tränat lite med Kenzo - det gick inte superbra. Ugnen verkar ha kajkat ihop - åtminstone varmluftsdelen... Kanske tar värmen på den oxå!? Dags att sätta mig framför TV:n en stund.

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback