28/7; grattis! (och lite klagan)

Först ett stort grattis och tack till Erik som firade sin femårsdag idag med oss! Sedan ett grattis till Sara som fyller trettio år idag - hennes födelsedag ser vi fram emot att fira senare i sommar!

Nu ska vi snart bege oss mot Moheda och sova där i natt innan vi fortsätter mot Lilla Edet och kennelläger. Barnen stannar i Moheda.

Jag satt just och retade upp mig lite när vi satt och myste i uterummet med varsin latte. Igår ringde nämligen jobbet och sa att de hade dåligt med pengar och att "jag kanske ville gå ner i tjänst, jag hade ju sökt det..." - ja det hade jag, men schemaläggaren hade missat det och då bestämde vi att det var bättre att jag jobbade 100% - än att efterkonstruera, vilket säkert skulle gynna skolan men inte mig... Jag hade önskat att vara ledig en dag eller få tidiga hemgångar - det hon erbjöd nu var att ta bort lite resurstid och ge mig ledigt måndag förmiddag. När jag har räknat på mina timmar har jag ändå räknat med att inte börja förrän vid 12 på måndagen (vilket jag inte kommer göra eftersom det är dumt att lämna barnen mitt på förmiddagen, då de har sina uteaktiviteter ofta i skogen någonstans, och jag inser att det är lika bra att jobba "färdigt" på jobbet nu med två barn. Men jag fick ändå ihop 35 timmar (vilket vi ska lägga ut på schemat) om jag började vid 12 - det innebär att jag, om jag går med på hennes förslag alltså bara får 90% av lönen men jobbar 100%... Jag sa att jag gärna går ned i tid - men då vill jag ha det eftermiddagstid eller en dag ledigt... vi får se hur det går med det. Egentligen var jag rättså nöjd med mitt schema nu, och tyckte att det blev rättså bra...

Och när jag ändå började tänka på jobbet - så blev jag uppretad på NO:n, framför allt kemin. För om hon nu skulle ta bort tid från mig, så är det resurstid som vi hade tänkt använda i våra stora klasser på NO:n. Jag anser nämligen att det är farligt att labba med 25-30 elever i kemi. Visst, man ska inte använda farliga kemikalier, men i en kemisal, blir det lätt farligt. Och det är svårt att hinna hjälpa eleverna, som ofta tycker att det är svårt med kemi om de inte får hjälp när de är för många. Och när de inte riktigt vet vad de gör - så blir det ofta farligt, lek och tråkigt. Jag tycker att det är konstigt att det inte finns en regel på hur många som får vistas i en kemisal. Vi har ett mediatek utanför salen, där halva gruppen skulle kunna vara - men att göra bra uppgifter som de kan arbeta helt självständigt med (jag får nämligen aldrig lämna labsalen) är svårt... hur gör man på andra skolor? Finns det regler som reglerar antalet? Vi har dessutom en inslussningskola med invandrare - de slussas in i klasserna efter ca ett halvår. Det är svårt att hinna med att handleda dem - som kanske aldrig har varit i en labsal, och som absolut inte förstår vad man pratar om när man pratar kemi eftersom de knappt förstår svenska. Dessutom är det ofta antingen en dyslektiker eller en person med ADHD eller någon annan bokstavskombination som behöver lite extra stöttning... Hmmm... men vi lärare har ju i alla fall ett långt sommarlov, och ett påsklov, och ett sportlov... och... Vi har det Så bra! (Hur ofta har jag hittills i sommar hört det?) Och ja, det har vi ibland, ganska ofta, men resurserna är för få!



Just det på fredag nästa vecka har Linus fått tid på röntgen för sin nacke. Det blir bra. Jag är lite skeptisk just nu om verkligen vi kan skylla huvudet på ögonen... Så det är skönt att kolla upp hur han ser ut i alla fall.

Hoppas att ni får en skön helg! Nu får ni klara er utan mina inlägg för några dagar, för nu åker vi... Kram

Kommentarer
Postat av: Pauline

Ha det så himla bra...får väl försöka klara mig utan dina inlägg, men hoppas att du är tillbaka vid datorn snart :-)
*Kram*

2007-06-28 @ 15:53:09
Postat av: Veronica

Det här med att vi har lov..... vill bara berätta att det är INARBETAD tid. Vi har semester som alla andra och det andra är ju komptid. Jag jobbar iaf 45 timmar i veckan för mina lov- antar att alla andra lärare gör det också! Sedan är det ju fritt fram för alla att läsa i 4,5 år och tjäna multum med pengar, ha en underbar arbetsmiljö utan buller och tinnitus och aldrig känna sig stressad. (lite ironi här på slutet).... Kramisar

2007-06-28 @ 21:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback