nytt betygsystem

Nu kommer ett förslag om nya betyg. Det ska bli fler steg - precis som det var tidigare. Det sägs att vi ändå arbetar så idag. De ska sättas från årskurs sex. Jag tror egentligen inte det spelar så stor roll vilket system man har (godkänd och icke godkänd kunde ibland räcka, men å andra sidan finns det inte någon chans för riktigt duktiga elever att verkligen visa att man har lyckats väl, och det kan bli en tuff stämpel och väldigt negativt att bli ICKE godkänd - kanske ger man upp då... och fler steg kan säkert vara bra i vissa avseenden - stegen blir inte så stora, vi kan särskilja eleverna mer osv)- det viktigaste är att det blir genomtänkt och rättvist. Alla är nog överens om att det ska vara målrelaterade betyg, inte som det var tidigare då inte hur många som helst kunde få ett visst betyg - för att "tex femmorna var slut". Jag hoppas att vi lärare får tid att sätta oss in i det, att det blir klara riktlinjer osv. Jag tror inte att det är av betygen i sig de allra flesta blir duktigare av - utan det är av att verkligen veta vad som krävs och var de ligger. Det vi verkligen behöver är inte nya betyg - det är resurser, fler vuxna, mindre klasser, tydligare regler och konsekvenser... Det är lätt att ha en övertro till betygen... men för en del elever hjälper det inte... Kanske skulle man börja med fler intagningsprov och intervjuer till olika utbildningar - framför allt de som är yrkesförberedande?
Tja, jag får nog fundera över detta - är lite kluven...

Idag har jag och Klara bakat chokladtosca, dammsugit och kammat hundarna. nu får vi ta en fika och kanske gå ut i solen och blåsten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback