15/11; torsdag

Anders och Klara bakar lussekatter:
MAMMA BULLDEGS SAFTIGA & FLUFFIGA LUSSEBULLAR

50 gr jäst
150 gr riktigt smör
5 dl gammeldags mjölk
250 gr Gourmet Kesella/Lätt Kesella/Vanilj Kesella
2 pkt saffran
2 dl vit brödsirap
0,5 tsk salt
drygt 18 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
russin
ägg till pensling
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten. Smula jäst i en bunke. Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen \"svettas\" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!). Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen. Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver). Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.
Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar. Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med vispat ägg. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge! Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat.

Jag och Linus fördriver tiden. Jag ska rätta matteprov senare - både sjuan och åttan har haft idag. Och nu har det bara varit bra dagar på jobbet. Inga mer missförstånd osv...

Igår satt jag i bilen hem från ridningen - var glad och pigg och plötsligt är jag där igen, jag skakar på huvudet och tårarna börjar rinna. Jag tittar upp mot den stjärnklara natten och ser en stjärna falla och allt jag önskar mig är att få träffa min älskade mamma igen. Från ingenstans kom känslorna. Jag kom att tänka på två fina låtar av Uno:

Det kommer dagar

Det kommer dagar
då min himmel inte alls är blå
Ja det kommer dagar
när tiden går så sakta som tid kan gå
när ingenting, nej ingenting
blir som man tänkt

Ja det kommer dagar
då nästan allt är för svårt att förstå
och man tvingas in på vägar
där det kan kännas allt för tungt att gå
Men även den mörkaste av dagar
ska jag söka efter ljus här ändå

Ja, det är dagarna som går
dagarna som går, som är livet
Det är dagarna som går
dagarna som går, som är livet
Dagarna som går, som går, som är livet

Det kommer dagar
då ingenting är lätt att förstå sig på
Men vi ska hjälpas åt att slå
alla orosmoln till marken då
För även dessa gråa da'r
lever vi livet här ändå

Ja, det är dagarna som går...

Det kommer dagar -oh
ja, det kommer dagar
när tiden går så sakta som tid kan gå
Men vi ska hjälpas åt att slå
alla orosmoln till marken då

Ja, det är dagarna som går...

Dagarna som går, dagarna som går...

Text: U. Svenningsson
Musik: A. Johansson


Farväl

Var finns du nu min älskade vän?
Ditt skratt, dina ögon, ditt ljus
Var finns du nu?
Sorgen skymmer min blick
Men jag kan se dig överallt där jag går

Farväl, älskade vän
Farväl, kanske vi möts nån gång igen
Var finns du nu?
Jag kan inte förstå
Att jag aldrig får se dig igen
Men i mina minnen där finns du
Jag kan se dig så tydligt och klart
Din kärlek fyller alla tomma rum
När dagen är slut

Farväl, älskade vän
Farväl, kanske vi möts nån gång igen

Farväl, älskade vän
Farväl, kanske vi möts nån gång igen

Text, musik & artist: Uno Svenningsson
Album ...Due!, 1996

På lördag åker vi till Stockholm för att gå på Maltes dop - det ska bli roligt att träffa Humpe, Malin och deras söta barn igen! Önskar att vi kunde träffas oftare!

Kommentarer
Postat av: Humpelibump

Ni är såååå välkomna på lördag, kör försiktigt

2007-11-16 @ 08:40:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback