1 april

Bloggen har inte funkgerat - men nu gör den det igen!

Anna - vi använde det lilla plättjärnet! Och de var lätta att vända och väldigt goda!

Helena - vi kommer att vidarebefordra din pall till Jonas imorgon!

Jag har jobbat - två extramöten på två dagar. Det tar kraft och tid. Jobbat länge på kvällarna. Jag har haft lönesamtal.

Det har varit riktigt skönt vårväder. Vårkänslor. Ikväll har vi varit på klubben. Klara fick träna agility med Hiho och Anders tränade lydnad med Kenzo.

Jag tänker på tjejen som ringde precis som fått reda på att hunden fått L7S1 och hade hört om Kenzo. Jag minns ångesten vi hade innan vi bestämde oss för operation. Och nu är jag nöjd med vårt beslut. Han har hållit bra. Vi har kört hårt. Han mår bra. Hennes hund hade även epilepsi. Hon hade köpt hunden för att tävla och träna... Hon bor på tredje våningen och måste bära hunden upp för trapporna i ett halvår om hon opererar... Vad finns det för alternativ? Det finns inga garantier...
Jag tänker på min vän, som betyder mycket för mig - mer än många andra, som grubblar, som saknar, som längtar, som jag bara skulle vilja krama - men som bor så långt bort...

Jag kikar lite på 9A just nu. Det är bra med skoldebatt. Att skolan uppmärksammas. Ska det bara handla om lärarens jobb? Vad hade eleverna för problem? Skoltrötthet? Läs- och skrivsvårigheter? Invandrare som varit väldigt kort tid i Sverige? Hur dåliga var eleverna från början? Målet är att klassen ska bli en av Sveriges tredje bästa... Vi ska locka eleverna att vilja. De säger att läraryrket är ett kall... Vad är det som gör att en av Sveriges sämsta klasser ska lyckas bli en av Sveriges bästa? Vem bedömer det? Om man inte varit godkänd någon gång tidigare - ska man då kunna bli godkänd sista terminen i 9an? Om man kom till Sverige när man är 13 år, och aldrig gått i skolan tidigare - går det att klara alla mål i alla ämnen då? Skolan har krav på sig att få alla godkända... Är det möjligt? Är det rättvist? Vad gör vi med dem som vi misslyckas med? Hur mycket handlar om läraren, eleven, föräldrarna, resurser, livet? Vilken roll spelar en kamera?

Nu pratas det om nytt betygssystem. Att ta bort IV-programmet. Eleverna ska gå ett extra år i grundskolan istället - och om det är grundskolan som misslyckas att få de godkända, så är det grundskolan som ska ta tag i problemet, läste jag i Smålandsposten i lördags. Om det här förslaget kan få eleverna i grundskolan att få en bra skolgång - då är förslaget bra! Vad händer om de inte klarar sig det året heller? Måste alla fortfarande bara bli godkända i tre skolämnen? Nu diskuteras det att man måste vara godkänd i 12 ämnen eller i alla... Vilka ämnen är viktiga? För vilka elever? Skolan är för årskursbunden sägs det - den borde vara kravanpassad. Vad får en omotiverad elev att bli motiverad bara för att de går ett tionde år i grundskolan? Det är många diskussioner om skolan. Och det är bra tror jag. Skolan måste förändras. Diskuteras. Lyftas fram. Debatteras.

Önskar att man räckte till. För alla.

Kram till alla som behöver det!

Kommentarer
Postat av: Helena & Vegas

Grattis till certet i helgen! Jättesnällt att ni ger pallen till Jonas, det är ingen brådska. Tack för hjälpen!

2008-04-02 @ 21:00:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback