20/12; lördag

Det är förmiddag. Anders är i skogen - men glömde kaffet hemma så han kommer nog snart - Klara är hos Agnes och Linus sover fortfarande (10.47)! Jag tittar på skidskytte. Julfest på jobbet igår. Många glada skratt, dans och god mat. Underbara och roliga tal.
Ringde till hörselmottagningen igår - fans en del frågor... Och de var snälla, hämtade tanten vi hade varit hos, och hon tog sig tid för en (orolig) mamma. Jodå, hon tror oxå att Linus hör. Men testerna hon gjorde visar inte det, mer än när hon pratar med honom, frågar tex var magen är så vet han ju det. Men det måste utredas. Hur väl han hör. Vad det beror på att testerna är dåliga. "Javisst" säger jag, "tack". "God jul". Det spelar inte så stor roll - han är perfekt. Men varför ska det vara så att de säger att "han är nog blind på ett öga" och så visar det sig fyrtio minuter senare att "han ser, men jag vet inte hur bra" och "vi får inget utslag på hörseltestet, det kan vara så att han inte hör så bra"... "Han är sne - men vi vet inte varför". Lilla, perfekta unge - i samma känsla finns att "låt bli, låt honom vara den han är" och "hjälp honom med allt, kontrollera allt, ta reda på om vi kan göra något för honom"... Jag märker att han är sen. Läste att när de är 24 månader ska de kunna ca 200 ord - jag tror att Linus nu kan ca 50, kanske lite fler... jag vet inte, men uppskattningsvis... Man förstår mer och mer av hans resonemang. Men det sena talet kan ju bero på att han hör lite dåligt? Jag vill vara en mamma som bryr sig, gör allt jag kan för mitt barn, hjälpa honom - samtidigt vill jag att han ska få vara den han är. Det är en balansgång...
Snickaren var här igår och tittade på taket - han trodde på kondens i fläkten. Vet inte hur vi ska gå vidare med detta - men vi måste få rätsida på det om vi ska våga använda lampan igen...
Nu är det i alla fall jullov. En trött känsla i kroppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback