10/1; torsdag

Dagarna går fort, och när jag kommer hem är jag som en trasa med gnuggiga ögon. Det är knappt jag orkar prata och leka med mina barn... Men idag var jag hyfsat pigg och har lyckats dammsuga och laga fläsk med löksås, Anders har satt igång semelbak (och jag ser fram emot att äta dem senare) jag var just ute i köket och satte in dem i ugnen efter andra jäsningen eftersom Anders gick upp och badade med barnen. Linus hade inte sovit på dagis idag och kommer snart vara jättetrött. Han har dock haft lappen på dagis - det har funkat bra. Och idag hade han haft den 45 minuter utomhus! Han höll verkligen låda när jag fixade maten tidigare. Han drog ut folien (igen), smällde i lådorna och tog ut en tallrik och slängde på golvet så att den gick i tusen bitar.

Igår var jag och red. Det gick riktigt bra - jag hade en ny häst "Akilles" som var trevlig. Ridläraren sa efteråt att "de går så bra för dig, det är därför jag inte behöver säga så mycket till dig. Du har verkligen hittat en känsla där det bara ser lätt och rätt ut!" - jag växer och tar åt mig av berömmet! Det är roligt att rida och det är skönt att känna sig fokuserad på en enda sak en hel timme i sträck! Varken på jobbet eller hemma klarar ag det annars. Inte eller när jag tränar hudarna - alltid försvinner mina tankar bort... Bara under den här tiden när jag har suttit här har jag gått ut i köket och penslat bullar och kollat bullarna tre gånger i ugnen.. samtidigt som jag har lyssnat på barnen som badar, kikat på Bollibompa i utkanten av ögonvrån, funderat över dagen och morgondagen... Det är mycket på jobbet. En pappa till en elev i min klass har skickat mail till mig och ledningen angående för lite läxor och utmaningar - inte i mina ämnen, men i andra. Jag delgav de berörda lärarna och ledningen och jag har kallat till ett möte. Det har blivit flera turer fram och tillbaka mellan ett par lärare och pappan - som inte vill att eleven får reda på detta, men en lärare pratade lite med eleven om det eftersom han tyckte det var viktigt att få hans version och verkligen kunna göra något av kritiken - men pappan blev irriterad över att inte eleven lämnats utanför... Jobbigt - men jag har valt att inte lägga ner hela min själ i detta eftersom ingen kritik var direkt riktad till mig eller min undervisning - just nu... Men en specialpedagog (som jag knappt känner) berömde mig mycket inför ledningen och andra lärare för att jag verkligen bryr mig om eleverna och var så ambitiös. Kul att höra. Dessutom berömde mig en "stökig" elev inför hela klassen idag och tyckte att jag förklarade bättre än hans förra lärare, och att matten hade blivit så mycket roligare och enklare. Jag förklarade att man som lärare är bra för en del elever, men inte för alla. Men visst är det roligt att höra - det händer inte alltför ofta i det här jobbet att man får beröm eller för den delen kritik.. Jag frågade ledningen idag vem som var tilltänkt att gå in som handledare när min kollega ska få barn om några veckor. Inget var klart - men de hade funderat på en som ska jobba 2 dagar i veckan och inte har klassen en enda lektion... Jag kan direkt säga att det känns som om jag inte kommer få någon direkt hjälp av henne - utan jag tror snarare att det är bättre att jag är själv, även om det inte är bra - det är en klass där det händer mycket skit, och många extramöten... Men att ha en kollega som inte gör något när ledningen och alla andra tror det och inte få någon kompensation för att man gör allt själv är ju helt meningslöst - men vi får se hur de löser det...

Kommentarer
Postat av: Helen

Det är ett omväxlande jobb- milt sagt. Att vara hemma med koppbarn är mer enformigt! Vi är hemma på lördag och vårt ord gäller. kram H

2008-01-10 @ 20:05:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback