7/1; tack H

Här kommer den goda Potatiskakan som Helen bjöd på i helgen. Den ätas båda varm och kall - eller ljummen!

1 rulle kyld smördeg
1 gul lök- skivad
2 ägg
3 dl grädde
5 stora potatisar
100 g riven ost.

1. Lägg smördegen i en springform. Nagga.
2. Stek löken mjuk.
3. Vispa ihop ägg och grädde.
4. Riv potatisarna grovt. Krama ur vätskan
5. Blanda ner potatis, lök och ost i grädden. Smaka av med salt och peppar.
6. Häll blandningen i formen. Skär av degen som är ovanför potatisen.
7. 200 grader ca 45 minuter.

Har jobbat första dagen efter jullovet idag - studiedag. Först diskussion om mål, betyg och utvecklingssamtalsunderlag. Det var en bra diskussion. Sedan var det jämsälldhetsförläsningar. Var okej - men det är svårt att ta till sig att man (Varför heter förresten "man" och inte kvinna?) inte är jämställd... Det finns undersökningar som visar att pojkar och flickor behandlas olika i klassrummet - men det hade varit roligt att se hur det är i mitt klassrum! Hur bemöter jag de olika könen? Hur mycket tid får de? Hur placerar jag busgrabbarna - lugnar dem med en flicka mellan? Visst kan jag ibland känna att jag säger till den snälla flickan som råkar yttra sig om något, lite väl hårt om jag flera gånger samma lektion har blivit uppretad på några stökiga grabbar som inte lyssnar. Äntligen får jag någon som lyssnar - som tar åt sig.. Men beror det på vilket kön den har? Detta är såklart viktigt att tänka på - men det kan lätt bli lite tjatigt. Och en sån här dag behöver man även lite tid för sina egna tankar, om sin undervisning imorgon till exempel.

Nu börjar snart ER.

Kommentarer
Postat av: Helen

Hoppla- ändra genast till 2 ägg! Idag har Elins koppor exploderat och de finns numera ÖVERALLT på den lilla kroppen. Har proppat i henne diverse medicin. Bra att ha en privat barnsjuksköterska! kram Helen

2008-01-08 @ 16:35:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback