14/8; trött fredagskväll

Benen är trötta - kanske efter löprundan i kväll, kanske efter gående på jobbet. Huvudet är trött. Jag vilar i soffan. Vilar ut efter intryck, möten mer eller mindre informella och diskussioner om det jag tycker är mer eller mindre meningsfullt. Jag har hunnit inse att en lärare som jag knappt trodde var mänsklig - nästan fick en liten tår när hon tänkte på att hon skulle lämna sina små barn på dagis varje dag - tidigare var jobbet allt för henne... Igår var det en sammankomst med över 400 lärare i rekorsområdet. Massa tanter. Bordsplacering. En föreläsning om - jämställdhet av Lars Einar Engström. Och den debatten är viktig - men den får mig att skruva på mig, tröttna. Jag om någon borde aldrig stå att föreläsa en timme framför trötta elever som säkert tycker att det jag pratar om är ännu tråkigare än vad jag tyckte om ämnet igår... Dessutom ar han en duktig föreläsare, som kom med många bra exempel. Men jag är kluven. Jag vet att kvinnor halkar efter såväl lönemässigt som karriärmässigt när de är hemma med barn en längre tid. Jag vet att många kvinnor tjänar mindre än män med samma arbete. Jag vet att kvinnor ligger sämre till att få ett jobb om man väljer mellan två stycken - en man och en kvinna i trettioårsåldern. Men å andra sidan skulle jag inte Vilja att man var tvungen att dela föräldraledigheten lika - men jag förstå att kvinnor hade fått en annan behandling på arbetsmarknaden om det automatiskt var så... Jag satt och SMSade samtidigt som jag lyssnade. Jag satt och irriterade mig på grannen som tuggade tuggummi med öppen mun - och dessutom ett tuggummi som luktade illa... Jag tittade på folket omkring mig. Jag småskrattade åt hans skämt, och åt en tant som skulle försöka ta sig från första raden genom 400 stycken, genom att försöka "smygspringa" och fånigt le samtidigt. Och såklart hade i en massa uppgifter att lösa under middagen. Den yngste vid bordet fick bli bordsrektor - jag har alltid varit yngst i alla sammanhang, men sakta börjat inse att jag inte Alltid är det längre... Men igår var jag yngst... Och så skulle det bli en överraskning framåt kvällen - opera! Jag hade hellre sett ett godisregn! Kanske är det en generationsfråga - och som sagt jag ar ju bland de yngre i sällskapet...
Klara har varit på fotbollsläger idag, det fortsätter imorgon. Linus och jag ska åka till Tingsryd och titta när pållarna som jag brukar rida ska tävla där.
Ha en bra helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback