5/2; mitt mellan födelsedagar

Igår fyllde pappa år. Imorgon fyller Anders år! Två män i mitt liv.
Lång jobbdag igår, med föräldramöte på kvällen.
Idag var det gympa igen.
Och så har jag tränat uppletande med hundarna. Tänkte köra snabbt, så jag la hundarna (eller sa till dem att lägga sig, men när en låg hade en annan hoppat upp - världens parodi!) precis vid rutan, och skickade vart tredje skick. Alla hittade snabbt och lätt. Sedan körde jag lydnadspass med Keno. Den hunden! Han vill. Vill. Och han kan framkalla sån ilska hos mig. Sån frustration. Han lägger så mycket energi på träning. För mycket. Men Oj vad duktig han är. Mycket åt alla håll, och tyvärr lir det ju ljud. Körde med himmel och helvete. "Tyst" och godis. Mycket positionsträning. Och jag tycker att positionen har blivit bättre. Körde även ett kort pass med Stimma. Hon gick bra. Efter gympan körde varsitt kort pass igen. Den gången var jag inte lika upprörd på keno. Mer sansad. Positionen. Har testat ganska länge med att knappt belöna alls - nu gör jag tvärtom. Matar. Talar om när det är rätt, och fel. Men vill inte skapa för höga förväntningar. Vill inte skapa frustration hos honom. Inte rädsla. Vill att han ska känna sig lugn. Trygg. Utföra ett arbete, utan att lägga så mycket energi på det. Utföra ett arbete utan för stora förväntningar... Men hur gör man när han tycker att det är så j-a roligt, att bara gå - vare sig för och med belöning , som med endast "nej" och "fy" eller allt därimellan?! Han är vårt huvudbry. Han är speciell. Han är perfekt (eller skulle kunna vara om... om...). Han är... vår. Vi har fått så mycket av honom. Lärt oss så mycket. Kommer alltid vara honom tacksam!
Barnen sover. Hockey på TV. Varsin laptop i knät. Kväll. Snart dags för en dusch. Sova. Gonatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback