8/3; söndags eftermiddag

Lammsteken står i ugnen. Det snöslaskar lite. Vi har varit ute i snålblåsten och kört lite lydnad. Det är svårt när det är kallt, när jag inte vet var vi står, vad jag ska kräva och man fryser om fingrarna och inte vill vara ute så länge... Vad ska man peta i? Igår när jag körde igenom ett lydnadspass så tycker jag att det gick bra. Lite svårt i krypet när det är så blött i marken, mycket bättre skall, hyfsad inkallning - det är läggandet som inte är så bra, men det körde vi lite extra igår, framåtsändadet blir lite långt, ett par gnäll i fria följet - vilket var lite mer idag. Men i det stora hela bra/okej. Igår körde jag även ett spår med Stimma, det gick bra - en otrolig spårhund, men hon har lite svårare när spåret går på äng, och på väg - spåret var inget skönspår, det gick över tre ängar, en väg och resten kalhygge... Men det häftiga med att gå efter i snöret på Stimma är att man inte ens märker när det är en sväng, hon bara går bra. Med andra hundar jag har kört så har de ofta tagit en lov i vinkeln innan de har hamnat rätt. Alla apporter tog hon och rätt håll på påsläppet, efter att ha kontrollerat kort bakspåret innan hon vände. Kenzo fick gå ett lydnadspass idag oxå - vi kom inte igenom fria följet... Vi fortsätter med vår strategi med nolltollerans, och vissa sträckor går han väldigt fint...
Igår var vi även på innebandy - Anders spelade match, men som vanligt när jag är och tittar så förlorade de. På kvällen var Sandra och Eric här. Vi tittade på Lakersmatch och melodifestivalen.
I fredags kväll var jag på kommunfest - över tusen tanter samlades, ja och så några män. Jag hade varit och klippt mig innan, och hon satte upp en cool frisyr på mig. Kvällen var trevlig. Jag skulle åka med pappa och Marianne hem, de hade varit i parken och dansat, så jag gick ut för att möta dem. Men de kom aldrig, och jag började nästan tro att de hade glömt mig... Till slut svarade M på telefonen, och då va de inne på konserthuset och letade efter mig. Jag mötte M, och sedan var det bara att leta upp pappa oxå. Tur att jag inte var femton - då hade jag väl skämts ihjäl om pappa var inne på mitt ställe...
På tisdag är det min födelsedag, och detta önskar jag mig mest (förutom lycka och välgång, friskhet och sundhet för mig och alla mina vänner och min älskade familj):
- att hålet i taket blir åtgärdat
- att barnens koja blir uppbyggd
- nya fönsterbrädor
- att Ks gardinstång sätts upp
- att träden blir beskura
... ja listan kan göras lång...

Ingredienser till Foccacia
1 msk nystött svartpeppar
25 g jäst
3 dl ljummet vatten
0.75 dl olivolja
1 1 tsk salt
1 påse riven västerbottensost
8 dl vetemjöl special
flingsalt

Gör så här

1. Stöt pepparkornen i en mortel.
2. Lös upp jästen i ljummet vatten.
3. Tillsätt nästan all olivolja, vanligt salt, ost och peppar.
4. Häll sedan i lite mjöl i taget och rör om ordentligt emellan.
5. Arbeta degen i cirka 10 minuter, den skall vara ganska lös och kladdig.
6. Häll lite olja i bunken och vänd degen så den blir kladdig runtom.
7. Täck skålen med plastfolie och ställ den att jäsa i 1 1/2 timme.
8. Smörj en plåt med olja och dra ut degen så den täcker plåten.
9. Täck med plastfolie och låt den inte nudda degen, och jäs 30 minuter till.
10. Pensla med olivolja, strö över flingsalt och lite mer peppar.
11. Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter. Låt svalna, och skär sedan upp i fyrkanter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback