30/11; måndag

Små onda jävlar
vad gör dom här
öppnar jag dörren utan att se vilka det är
små onda jävlar
säg mig hur kom dom hit
jag kan inte minnas att jag bjudit in dem på visit
så hjälp
hjälp mig den som kan
och säg mig när jävlarna vann
mig över på sin sida

Små onda jävlar
små onda jävlar
små onda jävlar
säg mig, vad har jag gjort för ont

Nu är det inte hemorojder - nu är det lössen som är de små djvälarna! Klara hade löss igår! Alltid på en söndag! När apoteket är stängt... Ringde runt och fick tillslut på medel hos Ejermark. Räddarna i nöden. Nu har jag satt mig in i problemet. Läst in mig. Kan allt om löss! Raderat gamla myter om äckliga hår... "Löss trivs bra nära hårbotten. De kan varken hoppa eller flyga. Det krävs därför nära kontakt hår mot hår för att lössen ska kunna krypa över och smitta en ny person. Risken för spridning av löss via kammar, hårborstar eller mössor är mycket liten. Lössen har svårt att klara sig utanför hårbotten som är varm och fuktig, där de kan suga blod. Om en lus skulle fastna i en mössa kan den överleva där i ca ett dygn, men efter bara fyra timmar är den i så dåligt skick att den inte kan fortplanta sig. Barn som nyligen blivit smittade och vuxna som har löss har ofta inga symptom och kan därför lätt smitta andra utan att själva veta om det. Det är med andra ord lätt att hela familjen drabbas om någon i familjen får löss. Många som får löss skäms och tror att problemen beror på dålig hygien. Så är det inte. Löss trivs faktiskt bättre i rent hår än i smutsigt hår. Dagens problem med huvudlöss beror snarare på dålig kunskap om löss, och att så få tar sig tid att regelbundet undersöka om de är drabbade. Dessutom vågar många inte prata om att de har löss. Det är därför viktigt att berätta för andra på dagis och i skolan om du har löss. Gör du inte det är risken stor att andra drabbas och att du själv får tillbaka lössen - det är ju någon i din närhet som smittat dig!"
Tipset är att köpåa
NitFree.
Alltid lär man sig något! Nu har jag lärt mig mycket om löss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback