20/12; måndag

god saffranskaka/muffins 15 st Fick det här receptet när jag var och handlade häromdagen, gud vad gott och saftigt det blev, och så lätt att laga... Skillnaden på denna kaka är att man använder råsocker istället för vanligt socker. Man kan välja att göra som en kaka eller som muffins. Perfekt att bjuda på till jul! Ingredienser 75 g margarin 2 1/2 dl råsocker, strö 2 ägg 2 dl filmjölk 1 paket saffran 1 dl russin 3 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver Glasyr: 2 dl flor råsocker 25 g milda culinesse Gör så här Rör margarin och råsocker lätt och luftigt. Tillsätt äggen, ett i sänder. Blanda i filmjölk och saffran. Blanda russin, mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Fördela smeten jämt i muffinsformar, fyll formarna till 2/3 eller om du väljer att göra en kaka, bred ut smeten på bakplåtspapper på en plåt. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 minuter. Glasyr: Blanda margarinet med florsockret till en slät glasyr, späd ev med vatten. Bred glasyren över muffinsen/kakan. Barnen och jag har åkt skidor i skogen idag. Det funkade utmärkt - men plötsligt uppenbarar sig skogsägaren, och de flesta vet att det är ungefär som om djävulen himself uppenbarar sig. Jag kallar på hundarna. Kenzo ivrig och skäller kommer till mig och Stimma står i mina hasor, medan mina knän börjar darra. Linus tjatar på. Frågar och frågar - och tillslut måste han muttra något. Och så får han ur sig att jag ska vara försiktig med hundarna i skogen - jag går i försvar och hackar fram att våra hundar är absolut rena på vilt - vilket stämmer till punkt och pricka. Han påpekar att de har sju matstationer i skogen och 30 rådjur som inte får bli skrämda. Och att en hund verkar ha varit framme vid en matplats. Vi fortsätter i motsatt riktning som han. Och jag pustar ut. Vi blev inte utskällda, och jag började inte gråta eller trillat ihop i en blöt fläck... Vi åkte hem och gjorde muffins och Lailas julgodis samt en ny laddning av kocklandslagets godis. Tidigare idag har vi varit hos hästen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback