22/2; måndag (chokladmuffins)

Jag stannade hemma. De varnade på TV:n på morgonen. Kanske är jag löjlig - vi får se... Detta resulterade i att jag blev rastlös - min plan följdes inte. Så jag tvättar och bakar chokladmuffins:

150 gram smör
2 dl socker
2 st ägg
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
50 gram mörk choklad (70 %)
50 gram vit choklad







Tillagning

15 små eller 10 stora

1. Sätt ugnen på 200°. Montera vispen på din köksmaskin. Vispa smör och socker vitt och pösigt. Knäck sedan i ett ägg i taget och fortsätt vispa till en jämn smet. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Vispa några sekunder till så att det blandas. Ta ur vispen ur bunken.

2. Hacka de båda chokladsorterna i mindre bitar. Blanda de torra ingredienserna och chokladbitarna och rör ner i smeten med en slickepott eller slev.

3. Fördela smeten i formarna och grädda dem i mitten av ugnen i ca 15 min.


Framåt eftermiddagen åker vi nog till simhallen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback