14/10; torsdag och limetarte

Recept på Limetarte frå¨n Halv 8 hos mig...
Ingredienser
Botten
300 300 g mandelmassa
1 1 st ägg
2 2 st äggvitor

Glasyr
4 4 dl vispgrädde
2 2 st limefrukter, skal av båda saft från ena
1 1 dl florsocker
2 2 st äggulor
5 5 st passionsfrukter

Marinerade bär
Färska hallon, blåbär, vinbär, björnbär, passionsfrukt
0.5 0.5 dl limoncello

Gör så här

1. Botten
Sätt ugnen på 175 grader.

2. Riv mandelmassan och rör ner ägget och äggvitorna.

3. Häll smeten i en smord form med avtagbar kant.

4. Grädda botten i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter.

5. Låt kallna.

6. Glasyr
Riv det yttersta skalet av båda limefrukterna.

7. Vispa grädden.

8. Blanda ner limeskal och saften från ena limen.

9. Tillsätt även florsocker och äggulor.

10. Bred glasyren över kakan och frys den i minst 4 timmar.

11. Marinerade bär
Blanda och låt bären marinera i likören ca 1 timme.

12. Vid servering
Ta ut kakan en stund före serveringen.

13. Halvera och gröp ur passionsfrukterna och fördela kärnorna över tårtan.

14. Servera tarten med marinerade bär.

Vi tittar på programmet nästan varje dag. Barnen gillar det. Bra avkoppling innan läggdags. Just nu tittar K, a och jag på Robinsson oxå. Sedan stupar vi nog i säng... A och jag är väldigt snoriga - A är bättre, men jag är nog sämre... Det händer inte så mycket annat - A har varit i Köpenhamn tisdag till onsdag, och jag blev glatt överraskad när ha kom hem igår, jag hade fått för mig att han skulle komma idag! Igår körde jag ett uppletande med Stimma på åkern - åtta föremål på typ åtta skick.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback