20/9; måndag

Äppelkaka
7 st äpple(n)
2 dl vetemjöl
1 dl socker
125 gram smör, ca
Tillagning
4 - 6 portioner

1. Värm ugnen till 175 grader.

2. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg dem tätt i en form.

3. Blanda mjöl och socker och häll det över äpplena. Skiva kylskåpskallt smör med en osthyvel och lägg det över, så att det täcker mjöl- och sockerblandningen.

4. Grädda i ugnen tills ytan fått en gyllenbrun färg, ca 45 minuter.

Äppel på träden blir äppelkaka på bordet! Idag har det varit bad i bassäng för Limpan och mig - Limpan tog baddaren! Jag hade med mig Stimma och körde till klubben, efter intag av kanelbulle från bensinstationen, och körde några lydnadsmoment med Linus tålmodigt väntande. Och så red han en sväng. Sedan åt vi lunch och hämtade K, frissan väntade för dem båda. Så duktiga och så fina! Nu spelar K tennis. A är i Köpenhamn. Linus tittar på Lotta, samtidigt som han leker med sina gubbar och säger efter ALLT Lotta säger. Jag retar mig lite på att jag glömde ta med mig prov hem från stan som skulle rättas, men är jag ledig så är jag...
Jag gör lite mat istället...
Rullpankaka med trattisstuvning
Ingredienser

* 125 g smör
* 2 dl mjöl
* 3 dl mjölk
* 3 ägg
* 1 tsk salt
SVAMPSTUVNING
* 3 dl trattkantareller (färska eller torkade och blötlagda)
* 1 finhackad lök
* 1 dl grädde
* 2 dl mjölk
* 1 msk maizena
* 1 näve färsk babyspenat
* smör till stekning
* salt och peppar
Gör så här

1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Smält smöret och rör i mjölet. Häll i mjölken under omrörning. Låt smeten svalna något och vispa i äggen. Tillsätt salt.
3. Klä en djup ugnsplåt (25x35 cm) med bakplåtspapper. Pensla papperet med lite smör.
4. Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i 20-30 minuter tills pannkakan är gyllenbrun.
5. Skala och finhackka löken. Fräs med svampen i lite smör. Häll i grädden och mjölken. Låt koka ihop under omrörning.
6. Blanda maizena med 2 msk kallt vatten och red stuvningen under omrörning. Krydda med salt och peppar.
7. Bre stuvningen över pannkakan. Fördela spenatbladen över och rulla ihop. Skär pannkakan i ca 3 cm tjocka bitar. Garnera gärna med färska örter.

Och som sig bör så bara måste jag väl kommentera valet igår. Det historiska när alliansen lyckas sitta kvar, men Sverigedemokraterna blir vågmästare. Ett främlingsfientligt parti i riksdagen - hur tänkte ni nu, ni som röstade på dem? En dag när vi alla får rösta - när vi alla har lika värde!? Jag åg just en intervju med Jimmie Åkesson i kostym, som talar om invandring. Då, 1988, var "Grundarna en löst sammansatt grupp av skinheads, småkriminella och mer eller mindre ljusskygga äldre herrar med ett förflutet i den nazistiska rörelsen." (Aftonbladet). Nu står de i kostym. De har inte låtits höras i valdebatterna i TV - kanske hade det varit bättre. Hade de hade fått göra bort sig. De har delat ut flygblad med texten: ”Om fyra år finns inget svenskarnas Sverige. Med kanske en turk som ­diktator och en neger som utrikes­minister. Folket blir då ett chokladbrunt blandfolk som inte talar svenska utan olika språk huller om buller.” Det här vill de inte prata om nu. Nu pratar de om invandrare... och muslimer i synnerhet. "Sverigedemokraterna har lyckats svetsa samman den nya ideologin med sin kallhamrade syn på invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet. Det är den frågan som har trummats allra hårdast på torgmöten under årets valrörelse. Invandrare som ett hot mot Sverige. Mot välfärden. Mot tryggheten. Mot julafton. Mot skolan. Mot gemensamma badhus. Mot … ja det mesta. Och det är i den frågan Jimmie Åkesson nu tänker ta ton i Sveriges riksdag. " Nä, idag förstår jag mig inte på 5,7% av mina medmänniskor i Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback