25/4; måndag

Jag bjuder på bilder från vår påskvecka nedan. Underbara ledighet. Underbara sol. Men sällan blir det ju som man tänkt sig. Jag skrev om våra föregående påskar i fredags. Igår var olyckan framme, som fick oss att besöka akuten... Vi hade tillbringat en underbar eftermiddag hos våra goa vänner i Åryd. Deras Alexander ville följa med och sova över hos Linus. Sagt och gjort. Vi hann vara hemma i tio minuter innan Linus vrålskriker från studsmattan. Blod. Massa blod. Från munnen. Han har bitit sig i tungan. Ordentligt. Nästan igenom... Jag tror väl knappast att man behöver göra något åt det, det läker ju bra i munnen, men jag ringde sjukvårdsrådgivningen som var tillmötesgående och ringde runt efter jourläkare för ÖronNäsaHals, som ansåg att vi skulle åka till akuten. In med killarna i bilen, och väl där tyckte läkaren att man skulle göra ett försök att sy i tungan - men att bedöva tungan med en stor spruta visade sig vara svårt. Det går ju liksom inte att hålla fast tungan... Linus var tapper, men det var för svårt. Så nu hoppas vi att det läker fint, annars får den fixas under narkos. Han har dock varit pigg idag, och kunnat äta ett och annat.
Idag har det blivit fix här hemma, pappa och Marianne har varit här - och vi har putsat och pollerat på båten, nu spelar Anders tennisturnering och har barnen med sig. Imorgon börjar allvaret igen. Fyra dagar. 10 samtal. Innan mammaledigheten tar vid. Det känns ju jättekonstigt. Jag läser om förlossningsväskan som bör packas nu, om det inte är gjort... "Förlossningsväskan bör packas nu om ni inte redan gjort det. Väskan innehåller allt sådant din partner, du och den nyfödda kan behöva under tiden på förlossningsavdelningen. Exempelvis inneskor, mjuka kläder, annat ombyte, morgonrock, necessärer, barnkläder, musikspelare, energikost och kanske mackor till dig själv. Du kan ta som ditt ansvar att ta med en fungerande kamera eller en videokamera och mobiltelefon. Eventuellt extra batterier, film eller minne till digitalkameran. Väntan kan bli lång och ett spel, såsom kort- eller tärningsspel, kan vara bra för att få tiden att gå." Det har vi aldrig gjort förut... Vi som var hemma när Linus föddes kommer ihåg Hannes fråga om vi har packat väskan - och Anders svar, "ja" och så hämtar han en tom väska... Vi kommer nog klara det den här gången oxå! Det är svårt att packa mjukisbyxor till exempel, de vill man ju kunna använda... Och spel! Vem tänker på att spela spel...? Kanske om förlossningen blir så lång som Klaras, men då behöver man ju vila! Och går den så snabbt som Linus - ja då hinner man ju inte spela. jag läser om folk som lägger upp spellistor, jag tror inte att jag hörde något. Gick liksom in i min bubbla. Jag har packat väskan - mentalt i alla fall... Det ordnar sig! Och jag kan sätta pengar på att den inte kommer förrän om tre/fyra veckor, och då är det ju gott om tid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback