19/6; tisdag och havreplättar

Åh vad jag längtar efter sol och värme - lata dagar, bad och fika vid sjön! Och det är inget man kan styra över - alltså helt meningslöst att önska... Allt som man inte kan styra över - ska man lägga lite energi på, det har man ju lärt sig som tävlingsmänniska. Och tävlingsmänniska är jag ju... och det är väl därför som jag vrider och vänder på söndagens misslyckande... För det första är det ju inte jag som har tränat hästen - vilket gör att jag inte känner hästen och visste hur den skulle reagera och hur jag skulle hantera det. Men jag löste det. Och på något sätt måste jag nog ändå känna att jag inte kunde rå över hästens skenande puls. Det hade inte hjälpt om jag hade känt hästen bättre och ridit den fler gånger innan. Vi tog det så lugnt att pulsen inte borde varit för hög. Jag gjorde nog det jag kunde. Åtminstone kan jag inte bättre. Det hade varit lättare att förstå om jag hade tokridit... eller om hon hade varit väldigt stressad. Visst blev hon rädd ett par gånger i väntan i veterinärgrinden - men pulsen var över 90 när vi kom in - och då hade vi skrittat säkert 5 minuter, och innan dess mest travat. Visst hade hon säkert behövt kissa - men det är ju svårt att styra över. Hon fick inget att äta eller dricka och vi kylde ordentligt. Nä, tyvärr... Släpp och gå vidare.
Klara har fotbollsskola varje förmiddag den här veckan. När hon kom hem idag gjorde jag ett recept som jag såg i buffe - plättarna fick 8,75 i betyg och det får jag vara nöjd med.
Havreplättar med banan
Mixa 4 dl havregryn till ett mjöl
2 tsk bakpulver
1 krm kardemumma
1 krm kanel
ta en annan skål och blanda:
3 mosade bananer (jag hade bara 1 och en halv)
3 ägg
3 msk olja
2 msk flytande honung
Blanda allt med mjölblandningen. Låt stå 10 minuter innan du steker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback