matkasse

Jag skulle kunna blogga om city gross matkasse... Jag skulle kunna tala om vilket betyg familjen sätter efter varje måltid - vilket många gånger är högre än vad man tror! Vi har inte räknat på det - men vi tror att det blir billigare/vecka. Jag skulle kunna tala om fördelarna med att slippa fundera över vilken mat vi ska laga ikväll, eller fördelen med att slippa trängas i affären och tänka under tiden eller handla på måfå och se vad man kan få ihop... Det kommer jag inte att göra men idag kan jag tipsa om gårdagens blomkålsmos som föll familjen i smaken!
 
Blomkålsmos:
  • 1 blomkål
  • 2-3 msk smör
  • 0,5 dl mjölk
  • 1-2 krm vitpeppar
  • 1-2 krm salt
  • 1/8 vitlök
  • Koka blomkålen i lätt saltat vatten. Den ska kokas mjuk i ca 20 minuter.
  • När blomkålen är färdig häller du av vattnet, klicka i smöret och häll i mjölk. Nu mosar du samman blomkålen med en stavmixer, ballongvisp eller elvisp. Krydda med peppar, salt och vitlök efter smak.
Men nu är det mellanmål - och jag har bakat muffins. Cokladmuffins.
20 portioner


100 g margarin/smör
2 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1-1 1/2 dl vaniljyougurt/mjölk
100 g Marabou mjölkchoklad Smörj muffinsformarna av metall, eller ställ veckade pappersformar i en långpanna. Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjöl och bakpulver växelvis med yoghurten och matfettet. Hacka chokladen och blanda i den i smeten. Häll smeten i formarna. Grädda i mitten av ugnen 200°C i 15 minuter (eller varmluft 175°C).
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback