28/10; söndag

När man kommer till söndagens kräk-pass med intentionen att bli svettig och riktigt trött - och det visar sig att det är ett yoga-pass...
När man har en kropp med leder som är svåra att hålla på plats...
När man går till träningen för att skratta och prata...
När musiken är dämpad och man blir tillsagd att vara tyst...
(null)

Då blir man lite besviken. Även om jag förstår att yoga borde vara bra för mig... 

"Yoga är en uråldrig tradition som härstammar från Indien och består av olika system som tränar både sinne och kropp. Yogan innehåller många olika delar, bland annat andningsövningar (så kallade pranayama), fysiska positioner (så kallade asanas), olika meditationstekniker och avslappningsövningar. 

I öst har man utövat yoga i tusentals år medan det är först på senare år som det fått ett uppsving här i väst. I takt med högre prestationskrav, högre tempo och ett enormt informationsflöde tycks vi bli mer och mer medvetna om att det finns något att hämta i det där som tidigare setts som flummigt och konstigt.

Yoga handlar kort och gott om att lugna hjärnan och sinnet genom olika tekniker. Syftet är att skapa inre ro, minska stress och släppa spänningar i kroppen. Yogan kan hjälpa dig att skapa en medvetenhet för att bli närvarande i nuet, med alla sinnen fokuserade. Du övar upp ditt tålamod, blir mer lyhörd för dig själv och andra och kan bygga upp en inre trygghet. Det gäller att testa sig fram, lyssna inåt och gå på magkänslan. Med detta sagt är det självklart utmanande på många sätt, precis som det ska vara. Vi behöver utmaningar i livet för att växa och utvecklas.

Positiva effekter som yogan kan ge:

  • Skapa lugn både mentalt och fysiskt.
  • Minska stress.
  • Förbättra sömn.
  • Öka kroppsmedvetenheten.
  • Stärka självförtroendet.
  • Göra dig lugnare och gladare.
  • Ge en smidigare och rörligare kropp.
  • Stärka upp kroppens muskler och leder.
  • Förebygga skador.
  • Öka fokus.
  • Öka koncentrationsförmågan.
  • Öka cirkulationen i kroppen."
(Källa: 
https://yogobe.com/se/yoga/om-yoga)
Men "jag var där, jag var där, jag var nära".
Och om mina förväntningar hade varit annorlunda hade det nog blivit ännu bättre. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback