30/1; tisdag

Jag börjar jobba kl. 8.10 varje morgon - enligt schemat Tio minuter innan eleverna kommer. Då förväntas jag läsa mail, plocka fram laborationer och göra de sista förberedelserna inför dagens maraton. Mina fem lektioner var planerade.  (Jag är på jobbet ca 7.30 varje morgon. Och gör en del av min förtroendetid.) Jag får ett Mail om vick. Vårt tvålärarskap gick om intet när den tredje biologiläraren var sjuk. Kan ni lösa det? På tio minuter får vi rodda om våra planer. Lösa det. Det vi hade tänkt får vi planera om… men det går. Såklart. För vi är såna - vi löser. Men vi önskar att vi fick längre ställtid innan första lektionen. Låt oss bestämma själva. Lita på oss. Förutom de fem lektionerna hade jag ett utvecklingssamtal. Två klasser skrev läxförhör. Och efter ridturen (när jag kom till stallet var det fyra boxar att mocka och tomt på vatten till utehästarna - det var grått, men blev mörkt, så det gråa syntes inte) rättade jag och bedömde. Så att föräldrar, Skolverket, skolledningen och politiker blir nöjda - och så att vi lärare har svart på vitt. Det mätbara är tryggt och att lära för livet hamnar i skymundan när bedömningen hamnar i förgrunden. Poäng, rutor och matriser är viktigare än psykisk hälsa och livslångt lärande. Mätbara data ska utvärdera och höja motivationen hos skoltrötta elever. 
I samma stund som lakersmatchen var slut slog jag ihop datorn. Lakers förlorade. Dagen är slut. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback