17 augusti

Sitter här och undrar om grannarna ska/har fött barn... Tänk vad spännande det är att inte veta när och hur det ska funka. Jag är så nöjd med Linus förlossning - den var Så häftig, även om jag fick min beskörda del efteråt.... Svarade på en enkät på AFF idag angånede graviditeten och förlossningen:
1. Hur lång blev din graviditet till sist?
9 mån + 2 dagar, trots att jag var sjukskriven för sammandragningar redan från v. 23...

2. Hur började din förlossning?
vattnet gick när jag vispade grädde till semlorna, just när gästerna steg innanför dörren...

3. Hur lång tid tog förlossningen?
3 timmar

4. Hur avslutades förlossningen? (vaginalt,planerat, akut, katastrofsnitt)
vaginalt

5. Vilken tid på dygnet satte det igång?
kl. 15.00

6. Om du födde vaginalt; hur mycket var du öppen då du kom in?
3 cm om jag inte minns fel...

7. Tyckte du att det togs för lite, lagom eller för många kontroller med CTG osv?
lagom

8. Hur tog du dig på bästa sätt genom värkarna?
lustgas och skratt...

9 Hur många BM / personal hann du träffa?
vi fick bara träffa en BM + en sköterska, trots att jag var säker på att hinna träffa fler... förra förlossningen hade ju tagit tid - men de övertygade (och de hade ju rätt) att det ska födas barn Nu, innan Vi går hem!

10. Fungerade du och BM/personal bra ihopa?
Ja

11. Hur länge hann du vara på förlossningen innan bebisen kom ut?
2 timmar

12. Hade du någon bedövning/smärtlindring?
lustgas

13. Vilken ställning använde du under krystningen?
sidan, men eftersom han kom ut med huvud och arm redan på första krystvärken, så fick jag lägga mit på rygg till andra  - jag var övertygad om att han hade åkt in in igen - medan han i själva verket hängde kvar där... kankse är det därför han fick nackspärr?

14. Tog dom hinnorna eller gick vattnet av sig själv?
det gick av sig självt...

15. Fick bebisen skalpelektrod?
kom inte ihåg, men tror inte det

16. Några komplikationer under förlossningen?
Migränanfall dagen efter och moderkakan hade visst inte kommit ut, så efter en vecka hade jag otroligt ont i magen och åkte in, men de trodde att det var spasmer i muskleraturen och jag fick åka hem igen, efter ytterligare en vecka störtblödde jag och åkte in och moderkaksrester upptäcktes, jag fick tabletter i två omgångar men det hjälkte inte utan efter nästan ytterligare en vecka skrapades jag och då hade jag fått en massa bakterier, vilket inte försvann efter en antibiotikakur utan det behövdes två till för att bli av med de snorgröna flytningarna...

17.a Om du födde vaginalt: hur upplevde du öppningsskedet resp utdrivningsskeedet och "fasen" där emellan?
allt gick så fort, kommer inte ihåg någon skillnad...

b. Om du blev snittad: var du vaken under snittet?
c. Om du blev snittad: hur upplevde du det under själva operationen?

18. Fick du träffa bebin så fort den kommit ut eller behövde den sugas ren eller kollas på annat vis?
han lades på bröstet direkt

19. Blev du sydd?
ja, lite

20. Vad hände efteråt? Hemgång, egevård, bb, neo?
låg kvar två nätter på BB - fick ett otroligt migränanfall dagen efter och fick därför inte åka hem...

21. Hade du mycket eftervärkar?
ja

22. Hur känner du i efterhand när du tänker på förlossningen?
superförlossning!!

23. Är det något du nu vill säga till dig själv i stil med att "detta ska jag göra annorlunda nästa gång, eller förbereda mig särskilt inför på annat vis"? (Om det blir nån nästa gång så klart ;)
Nä, jag är Så nöjd!

24. Har du kvar några besvär från förlossning eller graviditet nu ?
nej...


Det är ju Så häftigt att vara gravid - även om jag bröt foten första gången och var sjukskriven halva tiden andra gången pga alla sammandragningar. Men att känna det lilla livet inom sig. Att inte veta vilken det är som ligger därinne... Att veta - men ingen annan vet - nu har vi ju inte varit så bra på att hålla graviditeterna hemliga... Att inte veta vilken dag bebben ska födas... Att inte veta hur man själv reagerar...  Tänk om jag aldrig får vara med om det igen?! Jag kommer vara så sugen när vänner runt omkring oss får sina andra barn... Men man vet aldrig!

Idag blir det nog lite städning, kanske en tur till gammelmormor och så ska vi hämta Fia (pappa skulle ut och fiska) och ikväll kommer en av mina äldsta vänner med familj på besök.

Ha en skön dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback