Jobbig kväll

Anders har åkt till Norge. Verkligheten, vardagen, har kommit i fatt. Trött. Har gett barnen mat. Klara tittar på Bollibompa. Linus trixar och fixar. Hundarna är jobbiga - de stirrar när inte Anders är hemma, flocken är samlad. Jag har letat, Klara har letat. Klara hittade Polly, och jag hittade en del gamla dikter - dock inte det som jag ville hitta, tänkte lägga in några här...  Många av dem minns jag inte när jag skrev, eller varför jag skrev dem. Endel handlar om Anders - andra gör det inte. Endel skrev jag för att något speciellt hade hänt - andra inte...


Rädd.

 

Jag är rädd.

Rädd för ensamheten

som bor i min själ.

 

Jag är rädd.

Rädd för livsångesten.

Rädd för att bli ensam kvar efter stormen.

Som ett odödligt träd.

Ensam.

Ödsligt.

Kala skelettgrenar,

som sträcks mot den mörka himlen.

Död.

 

Rädd för dem som stängde locket.

Rädd när mitt ansikte pressades,

hårt,

mot kistgolvet -

livrädd.

 

Men jag reste mig upp,

kunde se ljuset.

Höra fåglarna.

Jag levde igen.

 

Vem var det som hjälpte mig att börja leva?




Jag viskar
Jag skriker
Jag snyftar
Jag gråter-
Du hör inte                 
Du är död



Livet betyder glädje.

Glädje betyder lycka.

Livet betyder sorg.

Sorg betyder motgång.

Liv betyder människor.

Människor betyder mig.




Du är allt jag har

allt jag har haft

allt jag vet

Det finns så mycket mer än det man ser

Bakom varje leende finns styrka och kraft

för den kärlek vi känner

Dina ord spelar ingen roll

jag lever upp av dig

Det är dig jag lever för

Det är ju du som får mig att förstå att jag lever

Det är en kärlek

så stark så att den kan vara svår att förstå

Du är mitt allt

Varje tanke påverkas av dig

den beror på dig

Varje gång du rör vid mig

förlåter jag dig

För vår kärlek är så stark

menad för varann

En kärlek mellan oss två

är det finaste för mig





Du är min vän

min bästa vän

du är mitt allt

min existens

 

Varje steg som jag går mot slutet finns du med

Du ger mig kraft när min smärta är stor

Varje stund jag längtar efter dig är som en evighet

för varje stund av kärlek älskar jag dig ännu mer





Ensam.


Ensam

Aldrig så ensam som på kvällen

Ensam igen

 

Hopkrupen i soffan - ensam

Såpopera med leende kärlekspar

Men jag är ensam i kväll igen


Ensam

med raggsockar på fötterna

och en stor olle


Ensam med tårarna rinnande nerför kinderna

Ensam i kväll igen

TV:n står på hela  natten



  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback