Fler dikter som Lina skickade till mig...

Ett stort tack till dig Lina - en underbar vän!

Bortom bergen ligger sommarn

Bortom dimman ligger den

Bortom mörka vida vatten bor min egen sommarvän

Bortom frosten, bortom stormen kanske rosen blommar än.


Njut av livet den tid du har, ingen vet vad som finns kvar. Ge värme till din vän så kär, visa klart vad vänskap är. År till år som aldrig kommer åter. Låt hjärtat tala till en vän som gråter. Vi människor behöver väl varandra, räck ut din hand - sluta klandra.


Om idag inte var en ändlös landsbyggd och i natt en vild och krokig stig om i morgon inte kändes så oändlig, då är ensamhet ett ord som inte fanns.

Men bara om min älskade väntar bara om jag hör hans hjärta sakta slå, bara om han låg där tätt intill mig, kan jag bli den jag var i går.

Jag kan inte se min spegelbild i vattnet, jag kan inte säga sorglösa ord, jag hör inte mitt eko slå mot gatan, kan inte minnas vem jag var i går.

Det finns skönhet i flodens silversånger. Det finns skönhet i grynings solens sken. Men då jag ser i min älskades öga en skönhet större än allting jag vet.


Gråt inte för att jag är död, (Barbro Lindgren)

Gråt inte för att jag är död, jag finns inom dig för alltid. Du har min röst, den finns i dig, den kan du höra när du vill. Du har mitt ansikte, min kropp. Jag finns i dig. Du kan ta fram mej när du vill. Allt som finns kvar av mig är inom dig. Så vi är jämt tillsammans.


Vi önskar dig en sömn så lugn och stilla

En vila till en fjärran morgondag

Då ingen oro mer gör dig illa

Och där vi åter möts en dag

Vi hann ej säga dig farväl

Ty döden kom så fort

Men nu vi säga dig vårt tack

Vi evighetens port

Att somna in kan inte vara farligt

Att sväva bort mot ro och frid

En vänlig hand som leder varligt

Långt bort från jordelivets strid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback