Ordningsbetyg...

Ska det finnas ordningsbetyg i skolan?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,988978,00.html
Många tyckte det enligt den här undersökningen. Undra vilka? Är det de få som stökar och förstör lektionen för många andra eller är det de tysta mössen som hukar under skriken? Hur länge ska man behöva dras med ett dåligt uppförandebetyg i åttonde klass? När man söker jobb när man är 30? Åh, jag vet inte vad jag tycker... Men jag Vet att det måste bli ordning, det måste bli lugnare... Om någon har en mp3spelare på sig kanske det inte är fel, så länge den inte stör någon annan, bara personen i fråga kan koncentrera sig...? Att ha en keps på sig kanske inte heller är fel... För mig handlar inte kepsen om attityd... Som lärare får man välja sina konflikter - kanske är det bättre att personen får ha kepsen eller tuggummit än att förlora kampen eller ta värdefull undervisningstid?
Det är mycket som dikuteras just nu (och alltid) i skolvärlden... Betyg från första klass? Läxornas vara eller icke vara... Det är sig likt. Samma problem med närvaro, stökiga elever (vad är det som ska ändras eleverna eller skolsitustionen/skolan?), trasiga kopieringsmaskiner, prov, betyg (vad sätter vi betyg på?)...
Ska jag vara lärare resten av livet? Hur mycket kraft ska man lägga på jobbet? Man måste ha energi för sitt eget liv oxå...
Det är underbart att vara lärare ibland... Tillräckligt ofta?
Jobbångest?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback