10/11; måndag

Skrev rubriken nyss - och skrev "torsdag" - övertygad om att det var Torsdag... Och när jag vaknade en timme innan jag sklle stiga upp i morse - var jags äker på att det var söndag... Men det var bara att sudda, tänka om - måndag. En måndag utan nior, som är på prao, men en massa dilemman - gravidteter, håravlossning, snorungar, måluppfyllelser eller snarare icke uppfyllda mål, otillräcklighet, fackmöte (som jag inte gick på, eftersom jag i eftermiddag bytte fack, och då visste jag inte vilket möte jag skulle gå på...), hämta barnen, mörker, Anders i Malmö - när komemr han hem?, matlagning... Så många tankar - tankar som inte tänks färdigt, tankar som blir handling, tankar som måste avbrytas, tankar... Undra hur många tankar man tänker på dag? Bara när jag borstar tänderna, eller skriver ett inlägg, hinner en massa tankar avhandlas i huvudet...

Jag började googla på "tankar" och fann en
hemsida och enligt den tänker vi människor omkring 65.000 tankar per dygn, av dem är c:a 95 % samma som föregående dygn. Men det går att förändra några av tankarna varje dag och därmed att utvecklas som människa.

Vidare skrev han: "Vi är själva ansvariga för våra liv, vi kan inte skylla på vare sig föräldrara eller olika omständigheter att vi befinner oss där vi är i livet." Och det var något jag satt och funderade över när jag körde hem idag... Alla dessa elever jag möter - alla dessa människor - skapar sitt eget öde. Jag hjälper till... men man är ansvarg för sitt eget liv, sina egna tankar..."

Han skriver även: "Utveckling är något som växer inifrån. Var jag befinner mig om en månad, ett år eller om tio år beror på mig själv och att jag är 100 % ansvarig för mina val och handlingar, tankar och upplevelser. Det är också viktigt att komma ihåg att jag aldrig kan ändra en annan människa, men däremot kan jag ändra mig själv."

"Livets största utmaning. Det är att omvandla din kunskap till att bara göra det, det innebär att du utnyttjar förmågan att agera efter din kunskap, det är då när även de mest lovvärda planer blir förverkligade. Allt är lättare sagt än gjort. Men hur intelligent eller talangfull man än är, är det endast handlingarna som skapar ens öde. För att fullfölja ett eget löfte eller beslut måste du vara medveten om att leva efter tre ord: Att göra det ! Många gånger söker vi genvägar, metoder, tekniker eller olika strategier för att kunna göra en speciell sak istället för att bara göra det vi behöver göra. Genom att bara göra det, så återerövrar du friheten i ditt liv. Du har en fri vilja, men din vilja är inte alltid fri. Frihet har ett pris, livet har hinder att ta sig över. För att göra det krävs insikt, hängivelse, tålamod, envishet och ståndaktighet. "

"Jag är inte den du tror jag är.
Jag är inte den jag tror att jag är.
Jag är den jag tror att du tror att jag är. "

Han skriver om att "gilla läget" och leva nu.
"LEV HÄR OCH NU
Lev en sekund i taget.
Gårdagen kommer aldrig mer igen.
Morgondagen har du inget löfte om.
Den här sekunden är allt du har.
Tiden är din dyrbaraste gåva.
Tid kan aldrig återkallas när den väl är försvunnen.
Tid kan aldrig sparas.
Detta ögonblick är den enda tid som existerar.
Genom att säga JA till det som är viktigt i ditt liv och NEJ till det som är oväsentligt rör du dig framåt i riktning mot det du vill uppnå i livet.
Använd din tid på bästa möjliga sätt.
Det är de små dagliga besluten som för dig närmare eller längre från dina drömmar hur du vill leva, vara och agera i livet. Du ska handla NU.
För det är bara handling som gör att drömmar blir verklighet.
Vad du gör nu bestämmer vad du blir i nästa ögonblick.
Varje dag är en ny början, ett äventyr att leva.
Precis som en skulptör formar leran eller en målare som med varje penseldrag skapar en bild så skapar du med varje handling du utför ditt eget mästerverk, Ditt liv.
Och gör det NU !!!!"


Kärlek är det viktig i livet - skriver Kjell. Jag håller med. Att älska och bli älskad.

Sandemoses välkända Jantelag:
"Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig Du skall inte tro att du kan lära oss något. "


Sedan förslår Kjell att man skulel kunna skriva jaglagen så här:
"Du skall tro att du är något.
Du skall tro att du är lika god som alla andra och att alla andra är lika goda som du.
Du skall tro att du är lika klok som andra ibland klokare.
Du skall veta att du är lika bra som andra.
Om du vet att du gör ditt bästa, kan du uppskatta dem som är bättre.
Ibland vet du mer än andra.
Ibland vet andra mer än dig.
Du är inte förmer än andra, men du är enastående som alla andra.
Du och alla andra är lika mycket värda, ingen är förmer än någon annan Skratta åt dig själv och din värld. Det gör dig fri. Du skall tro att någon bryr sig om dig.
Du skall tro att du kan lära andra en hel del och att du kan lära av dem. "


Jag kan verkligen rekommendera en kik på hans hemsda - där fanns mycket tänkvärt!
Stor  Kram

Kommentarer
Postat av: Hanna

Mycket bra tycker jag! Och passade perfekt för mig att läsa, just NU!! Kramis

2008-11-13 @ 17:16:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback