17/8; måndag

Ett leende på läpparna. Dagens föreläsning ar så mycket bättre än vad jag någonsin trodde. De brukar vara långtråkiga, jag brukar skruva på mig, titta på klockan och önska att jag var någonananstans. Men idag ar det annorlunda.
Idag var
Michael Södermalm på besök. Han berättar hur vi kommunicerar med honom. Hur laddad han är för dagens föreläsning, han berättar hur vi känner. Han sätter oss i pole posistion. Han undrar vad är skillnaden som gör skillnaden? Vad är det som gör det bästa (lycklig, glad, positiv, framgång, flyt, pigga) bäst, och bättre än bra (olycklig, sura, negativa, motgång, oflyt, trötta)?
Det handlar om inställningen - vad man har bestämt. Vem är jag? Vem vill jag vara? Vem behöver jag vara?
Allt jag behöver för att vara bättre och må bättre - finns redan inom mig!
Vad är det som ger dig energi? Se videon.
Eliminera prestigen. Släpp hörnflaggorna. Den som är mest flexibel vinner.
Alla gör så gott de kan - utifrån de förutsättningar, kunskaper och erfarenheter och resurser de har just nu.
Det finns alltid en orsak bakom varje beteenden.
Det viktigaste i ledarskap är att en ledare först måste kunna leda sig själv.
Behöver du ändra någon annan och du ändå inte blir nöjd - ändra dig själv. Vad vill du med din nuvarande situation och vad vill du i framtiden? Utgå från det du vill. Rädslan får oss att utgå från det vi inte vill. Välj Fokus. Det du fokuserar på - är det du får. Det du fokuserar på är det du känner. Om ni inte har sett videon måste ni göra det.
Det är så lätt att fastna vid plåsterlappar och inte se vidderna. (Föreläsaren hade en liten plåsterlapp i pannan...) Om jag hänger upp mig på små saker - kanske jag inte är större än så...
Vem har sagt att det är lätt?
Attityden är viktigare än resurserna! Vad som händer i livet är inte det viktigaste - utan hur du väljer att reagera på det som händer.
Reflektera. Prioritera och Agera.
Och de tre i-na: informera, involvera och inspirera. Se. Ge. Le.
Laget är viktigast. Tänk dig Zlatan - en bra fotbollsspelare, som har fått hjälp att bli en bra lagspelare.
Du sätter gränserna. Ha en tändande målbild i första hand. Och en realistisk målbild i andra hand.
Välj rätt umgänge.
Hitta strategier för att hamna i positiva/glada/kärleksfulla känslan. Det handlar om kroppen, knoppen och fokuset.
Respektera - se olikheter som en tillgång. Ge positiv feedback istället för kritik. Ha kul - avspänd effektivitet.
Alla är utsända att träna på.
Träna på :
1) Se det du vill se! Se det du vill ska hända!
2) Känn det du vill känna!
3) Hör det du vill höra!
Passion! Tyck om. Det är det som gör skillnaden som är skillnaden...
"Jag är frisk, jag är fri, jag är full av energi..."
Saxat från en krönika av M. S. :
"Tänk om det är så att vi människor är döda längre tid än vi lever. Blev du inspirerad? Knappast! Men det är ju en intressant tanke utifrån det perspektivet att om det är så att vi bara har ett jordeliv och det är så oerhört skört och bräckligt varför då inte ta ett beslut att verkligen vilja leva fullt ut ännu mer.
Vad menar jag med det? Jo, börja lev ditt liv ännu mer så som du egentligen vill leva det. Det är så lätt att göra massor av saker som vi inte vill på ren rutin eller att vi vill massor av saker som vi inte gör. Hur kul låter det på en skala?
Låt inte livet vänta, för som du vet går det inte i repris! Det är viktigt att varje dag ta tillvara på varje liten stund och känna tacksamhet för det man har. Ibland undrar jag om man måste drabbas av något hemskt för att uppskatta allt man har i livet?
Självklart behöver det inte vara så utan allt handlar om självinsikt, ödmjukhet och viljan att vilja leva ett roligare och rikare liv. Du äger all den makt och kraft som du behöver för att förändra ditt liv och leva mer så som du önskar.
Låt inte rädslan styra utan ha modet att bestämma dig för det du verkligen vill. Fokusera på rätt saker, tro på att det är möjligt och alliera dig med människor som stöttar och inspirerar dig. Du har en enastående förmåga att skapa det liv du vill ha!
Problemet är att vi lever i tron om att det är yttre faktorer och omständigheter som formar och bestämmer våra liv. Då är det lätt att falla in i en offerroll än att mer själv vara skapare och regissör över sitt liv.
Självklart påverkas vi alla av yttre faktorer och omständigheter men det viktigaste är ju inte vad som händer utan hur du väljer att reagera och förhålla dig till vad som händer. Det är här bl a som den mentala träningen kommer in.
Träna dagligen dina tankar på att mer föreställa dig det du vill ska hända än tvärtom. Förutsättningen att du drar till dig mer av det du vill än inte ökar då dramatiskt. Testa själv får du se! Vad väntar du på? Ta ett beslut och kör så det ryker!
Nyckelorden som kommer att hjälpa dig är, reflektera, prioritera och agera! Lev livet och upplev allt gott som det medför! "

Jag har hört det förrut, men det tål att höras igen. Ikväll har jag träffat Lina och hennes barn. Ulrika kom in en stund.
Jag hade bakat en morotskaka. Sandra och Eric kom förbi - Eric ska lämna in vår bil på service imorgon, eftersom A är i Norge.Tack för trevligt sällskap. Tack för hjälpen.  Tacksam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback