29/5; mors dag

En dag då jag önskar att jag kunde åka till min mamma, ge henne en present och en kram - och tala om hur mycket hon betyder för mig, för oss. Istället får vi tända ett ljus, viska några ord, fälla en tår och minnas henne. Redan vid blöjbytet kom ett av hennes bevingade visdomsord upp: "det är inte lätt att hålla, det man inte har i handen..." - blöjan hade läckt. Annat klokt som hon ofta sa var: "denna dag till detta...", och "det är bättre att ha för mycket på sig än för lite...".

JAG SÅG DU FÖRSTOD

Det var få människor som såg
att mina ögon var sorgsna
ty jag skrattade mycket.
Du märkte det
och du frågade ofta varför.
Då skrattade jag - återigen,
och kanhända jag sa
att allas ögon kan väl inte vara
så glada som dina.
Men jag lyckades aldrig narra dej
och jag såg du förstod
eller anade
att vi inte skulle vara tillsammans
- tillnärmelsevis
så där länge som visorna
och vi själva ordat om.

//Nils Ferlin


I FOLKVISETON

Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Kärleken är så förunderligt stark,
kuvas av intet i världen.
Rosor slår ut ur den hårdaste mark
som sol över mörka gärden.
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

//Nils Ferlin


EN MOR
av Siv Andersson

En mor finns med från början
som källan till ditt liv.
Med kärleksfulla blickar
hon följer varje kliv.

Sen livets första måltid
har hon bjudit dig att smaka.
Hon ger dig av sin omsorg
utan krav att få tillbaka.

Hon tas så lätt för given
som lindring av besvär.
Och sällan blir hon tackad
och sedd för den hon är.

I livets alla skeden
förblir hon dock densamma...
Din alldeles unika
högt älskade mamma.


Idag är det mammornas dag. Min dag och alla andra mammors dag. Det är en dag för oss som är priviligierade med att få vara mammor. Vi som fått uppleva det som tyvärr inte är en självklarhet för alla. Och det finns de som längtar, som kämpar och som hoppas. Eller de kvinnor som är mammor men som förlorat den de en gång fanns till för. Det är de kvinnorna som borde få en blomma idag. De tänker jag lite extra på idag. Det är inte jag som bör få blommor - jag har ju redan allt jag kan önska.

Idag åker vi till svärmor och äter middag. Och väntar på Anders. Och så ska jag städa lite - men först ska lilleman få äta färdigt. om det är mycket stavfel nuförtiden så skyller vi på pekfingervalsen samt att firefox/blogg.se inte funkar längre och därmed saknas stavningskontrollen... Var rädda om er mammor!


Kommentarer
Postat av: farmor

tack lisa! jag önskar detsamma kram farmor

2011-05-29 @ 22:31:04
Postat av: farmor

tack lisa! jag önskar detsamma kram farmor

2011-05-29 @ 22:32:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback