3/5; torsdag

Så många upptäckter att göra. En studsboll. Kasta nerför trappan. En brandsläckare. En trappa. En golvmopp (modell skitig). En tandborste. En eltandborste. En grind som har stoppat honom att gå upp för trappan ett tag... Undra vad som rör sig i det lilla, snart ettåriga, huvudet. Tänk att det snart har gått ett år! Och ändå så självklar! Ändå så ny.
Dagarna går fort. Nu är det maj. Och trots att det är början av maj - så känns det som om maj snart är slut. jag hinner inte riktigt med. Jag försöker vara. Leva. Njuta. Finnas. Men det finns saker som rubbar mina cirklar, som skymmer solen. Jag är ingen katt - som vattnet bara rinner av ifrån, jag är mer än hund - som vill komma bort från vattnet, stryker sig, rullar sig, försöker komma undan - trots att jag inte skulle beskriva mig som konflikträdd. Det finns tankar, stunder, minuter och dagar, andetag, samtal och möten som känns mer jobbiga än andra. Men jag vill ändå tro att allt det som uppfattas som jobbigt i stunden, får mig att växa som människa. Får mig att lära mig mer om mig själv - och om andra. Lär mig tackla problem på ett annat sätt. Lär mig att möta människor på nya sätt.
Igår mötte en läkare Linus för första gången - hon skulle skriva ett slags intyg. Hennes jobb var att se svårigheter - svårigheter som vi inte ser. Och som vi ser - men väljer att inte se. Och de som vi inte ser alls. Och såklart svårigheter som vi ser - som vi jobbar med. Försöker komma underfund med. Vi försöker göra "rätt". Precis som man gör så många gånger som lärare/pedagog/vän/... Försöker göra rätt. Säger att man har gjort "allt". Men ibland kanske man inte gjort "rätt allt", eller "allt rätt"... Då är det lätt att skylla på någon annan - då gäller det att tänka utanför boxen, som lärare, förälder eller vän - man lägger inte problemet hos eleven/barnet. Och säger att man har gjort "allt". Man tänker om. Alla vill lyckas.
Problem blir inte problem förrän man gör dem till problem - vare sig det rör sig om en katt som kissar i en sandlåda, en barn som inte kan sitta still och som biter andra barn, en bil som står parkerad framför ditt hus, någon som aldrig plockar bort sin disk på arbetsplatsen... Problem kan synliggöras och påtalas på olika sätt - och uppfattas på olika sätt... Och lösas på olika sätt. Vi ska inte vara strutsar och sticka huvudet i sanden - blunda och inte se. Ofta behöver vi inte ens göra det till en "grej" - det räcker med att påtala i förbifarten. Vi måste känna av den andra. Kanske är orden det som får bägaren att rinna över... Vi väljer hur vi säger sanningen och hur vi tar den... Vi väljer våra konflikter - vare sig det är med barnen, hundarna, kollegorna, våra äkta hälfter eller vänner... Vi kan välja att se lättheter. Vi ska säga vad vi tänker och tycker. Vi ska vara konstruktiva. Vi försöker att se lättheterna - därför är det svårt att vara på ett möte (som "skulle vara just ett sådant möte") . Jag har jobbat så mycket med mig själv - för att inte se för långt fram, för att kunna se att det gå bra "just nu". Mötet gick ändå bra. Och vi har samma fina Linus med oss hem, som vi hade när vi åkte dit. Idag lämnades han på dagis - han möttes av fina vänner, och inte minst Anja, som genast skulle visa honom något. Ett "hej" kan förändra och förgylla någons dag. Ett leende kan kanske inte smälta isberg - men det smittar! Testa! Gå ut och sjung:
"Fred Neil sjunger ”Everybody´s Talking”
och det är vad alla gör
Sjunk inte, sjunk inte ner
gå ut och var glad!
Om du tvivlar, om du tvekar, sitt inte bara där
rör på dej!
Om din dröm har dött, sjunk inte
gå ut och var glad!
Var glad att du lever, var glad att nån annan är där
som kan höra dej, se dej
Var glad att du andas ännu
Var glad att du finns

Gå ut och var glad, din jävel!
Gå ut och var vacker och stolt hela vintern
Gå fort och le genom shoppingcentrat
Du kan om du vill!
Sluta nu, inte sen
Dra ett streck och gå vidare
Livet väntar därute
Gå ut och var glad!
Vad ska du annars ha allt det här till?

Steve Earle sjunger ”In My Dreams”
men det är inte så det blev
Ah, sjunk inte, sjunk inte ner,
gå ut och var glad!
Du är vad du gör, du är dina val,
dina handlingar
Stäng av tv:n nu, lämna ditt rum
gå ut och var glad, din jävel ...

Lär dej italienska, planera en resa
sy en kostym, ta det lungt, sponsra en späckhuggar
Köp en bit regnskog, ta nye vägar, var inte lat!
Gör nåt annat, gör nåt annat!

Gå ut och var glad, …
Ta reda på var du vill bo
Hitta en livskamrat igen
Töm alla hyllor, kasta, ge bort
Ett vackert, men enkelt hem
Odla vänskap, skaffa ett ställe i solen
Låt bedrövelsens väg gro igen
Ah, tänk dej lycklig, det går, din jävel!
Du kan inte tänka nånting sen (nånting sen)

Gå ut och var glad, din jävel …"

Jag ska välja. Jag ska ut och gå. Jag ska se skogen genom alla träd. Jag ska se att himlen är blå. Jag ska le. Jag ska tänka mig lycklig. Jag är vad jag gör - jag är mina val. Vi väljer vad vi fokuserar på. Idag ska jag försöka fokusera på att foten har blivit bättre sedan igår (då jag trillade ner för trappan) - inte att den fortfarande gör jävligt ont och är svullen... Vi drar streck och går vidare. Vi gör om och gör rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback