20/11; tisdag

Nu hade jag önskat att jag satt och tittade på Grey, som jag missade förra veckan för att jag somnade - men det var Premium, så det gick inte att titta på utan att betala... Jag har redan kammat hundarna, lekt en massa med Sigge, och gett densamma mat och lagt honom - dammsugningen får vänta eftersom filtret har blivit tvättat och nära inpå exploderade när jag försökte sätta dit det och det inte var helt torrt. Så istället sitter jag och slösurfar, och kommer in på Skolinspektionens granskning (http://www.skolinspektionen.se/sv/Om-oss/Press/Pressmeddelanden/Bristande-stod-till-elever-med-diagnos-inom-autismspektrumtillstand/) av skolsituationen för elva grundskoleelever med diagnos inom autismspektrumtillstånd. "Granskningen visar att skolpersonalen saknar fördjupade kunskaper om de enskilda elevernas behov och ger dem därför inte det stöd de behöver." De här eleverna med diagnos inom autismspektrumtillstånd, kan ha svårt med social interaktion och kommunikation, till verbal och ickeverbal kommunikation samt begränsad föreställningsförmåga och beteenderepertoar. Det ställer särskilda krav på skolpersonalens kompetens, flexibilitet och förmåga att anpassa undervisningen. Så jag blir inte speciellt förvånad av slutsatsen som de drar. Skolinspektionen menar att skolpersonalen inte har tillräckliga kunskaper om elevernas behov och att eleverna saknar adekvat stöd för att kunna tillgodogöra sig undervisningen på bästa sätt. Man framhåller också i granskningen, att undervisningen bygger på generella kunskaper om autismspektrumtillstånd och inte på hur den enskilda eleven fungerar. Det framgår också att barnen med autismspektrumtillstånd riskerar att inte klara sig genom skolan, vilket så klart får stora konsekvenser i framtiden. Det här handlade om elever inom autismspektrumet - jag anser att det handlar om många elever med särskilda behov, olika diagnoser, olika problem - olika elever. Även utan diagnoser. Vi är väldigt få som har kunskap, tid, förståelse och rätt metoder för att möta Alla eleverna.Vi vill och vi försöker - ofta vänder vi utochin på oss själva för att stödja och möta behoven hos alla elever. Men när kunskapen, metoderna och tiden fattas kan det såklart påverka eleverna.
"– Alla elever har rätt att få det stöd de behöver för att klara undervisningen. Elever med diagnos inom autismspektrumtillstånd måste få möjlighet att få lära sig på sitt sätt. Därför måste skolan ha kunskap om dessa elevers särskilda behov, säger Mirzet Tursunovic, utredare, Skolinspektionen."
Vi måste se styrkor och svårigheter - för att lyckas. Vi måste veta vad som motiverar barnet. Vi måste möta varje barn - där de är. Utan kompromisser... Visst skulle det vara lättare om vi kunde hitta generella lösningar och metoder, det skulle ställa mindre krav på oss som pedagoger - men troligtvis kommer vi inte att lyckas ge barnet bästa möjliga förutsättningar för att lyckas...
Vi behöver kunskap, tid och resurser för att ska bra förutsättningar för alla elever. Som mamma, och som lärare, är min ambition är att mina barn/elever ska vara lyckliga och trygga. Och älskade. Att de ska känna sig som lyckade människor. Vi måste se det enskilda barnet och vi måste ha tillräcklig kompetens för att förstå det vi ser! Än är vi inte där...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback