29/10; måndag

Snart ska killarna och jag bege oss till stan för att köpa nya skrillor till Linus för att sedan fortsätta till allmänhetens åkning i ishallen med Yvonne och Emil. klara är hos Ida och Anders jobbar. Det blev en tidig morgon idag oxå - nä, det var varken en småbarnsförälder eller Sigge som uppfann vintertid... Jag minns hur skön den där timmen var när jag inte hade barn! Men nu har jag hunnit städa, tvätta, diska, skura, hänga in tvätt - och klockan är bara 9. Inget ont - som inte har något gott med sig... Och så har jag hunnit läsa lite i Skolvärlden - en tidning som jag ströläser lite halvdant. Men idag fastnade ögonen på en artikel om två föreläsare - en med dyslexi och en med adhd, Erik Winqvist och Mikalen Muhr. Deras huvudsakliga budskap är att man ska utveckla sina begåvningar istället för att kompensera för sina brister. Udda = Bra. De beskriver hur barn med adhd gör saker som inte är förväntade och löser problem utan att behöva lära sig logiken bakom. De är aktiva och njuter av att arbeta - men de styrs inte av mål utan av känslor och intuition, de lär sig av det som blir rätt, men inte av det som blev fel... Alla människor har särbegåvningar som man tidigt lär sig att dölja för att inte sticka ut - men det kan bli en viktig tillgång senare. Min ambition och min dröm kommer vara att kunna se varje elev, förstå varje särbegåvning och möta dem alla som människor. Jag hoppas att jag inte slutar innan min dröm blir verklighet, jag hoppas att det kommer en tid när det finns möjlighet för oss lärare att leva vår dröm och ambition.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback