21/4; måndag

Ledigheten går mot sitt slut. Det slår mig - alla är inte så förunnade att de lever med dem som man helst vill umgås med, de man älskar, de man helst delar sina dagar, bekymmer och glädjeämnen med.
Jag har städat hela huset - tvättat golvet. Sopat rent. Anders spelar golf. Barnen leker i olika hörn. Barnen - så speciella på sina speciella sätt. Jag får ofta höra att "hen är så snäll", "hen är så omtänksam", "hen är så duktig", "..." - kompisar ringer, vill leka... Ett annat barn får aldrig höra det... Få är de gånger när någon ringer... Jag älskar alla mina barn - men ibland är det olika svårt att visa det, ofta för att andra tycker saker, lägger värderingar och gör det svårt... Imorgon börjar vardagen. Skola. Dagis. Jobb. Några barn får jag kämpa mer för, de tar mer energi - jag behöver stödja mer, ge mer energi, jag måste agera skyddsnät - på ett helt annat sätt. Det beror inte i första hand på barnet - det beror främst på de krav som andra ställer på barnet, på hur barn ska vara. Det är orimliga krav som får barn att må dåligt - som gör att de inte lyckas.
Imorgon är det utvecklingssamtal för Linus. Möten för barn. Med barn. De vuxna vill väl. Barn vill lyckas. De vill höra att de kan, att de lyckas. Skolan är ibland dålig på att tala om det som inte går att mäta. Alla barn försöker göra bra saker - men alla har inte förmågan att lyckas i den måttstock som skolan mäter med i skolan.
Läroplanen är solklar: ..." Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. "... "Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper."... "En likvärdig utbildning innebär inte att undervisningen ska utformas på samma sätt överallt eller att skolans resurser ska fördelas lika. Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika vägar att nå målet. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla."... " Alla som arbetar i skolan ska uppmärksamma och stödja elever i behov av särskilt stöd, och samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande. Läraren ska ta hänsyn till varje enskild individs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande, stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan, ... " ...
Nu ska jag passa på att gå barfota på mina rena golv, och kamma Kenzo - han är nybadad och släpper en massa päls...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback