6/8; onsdag

Imorgon är min semester slut. Min hjärna börjar ställa in sig. Formulerar tankar. Viljor. Funderingar. Ställs inför ställningstaganden. Semestern har inneburit så mycket lugn, till och med min rygg har sakta blivit bättre - det tog nästan en hel sommar, innan jag kunde sätta mig utan att få tårar i ögonen - fortfarande gör det väldigt ont att nysa och hosta, men skratta går bättre. Den har inneburit ställningstaganden - men då mest i form av "vilken sjö ska vi åka till", "vilka kläder ska packas ner", "vad ska vi äta"...
Nu börjar jobbet närma sig. Första mötet med eleverna, första dagen, första lektionen för terminen. Kanske ett av de viktigaste mötena under hela året. Jag vill att eleverna längtar lika mycket efter skolstart som efter sommarlov. Men jag vet att inte alla gör det. Jag vet att för en del börjar pinan, misslyckanden igen. Precis som en del återkommer till sin trygghet - så återkommer en del till sitt helvete. Jag vill att mina elever ska känna en längtan tillbaka till skolan. Inte bara till klasskompisar utan också till själva lärandet, kunskapen. Kunskapen och lärandet ska vara i centrum - redan från start, jag är inte mycket för långsamma uppstarter med lek och stoj. Såklart är det viktigt få ihop gruppen, bygga vi-känslan - men det kan göras under ordinarie lektionstid. Många elever längtar efter struktur. Efter att få komma tillbaka i invanda mönster. Skolan är en trygg punkt för många. Det får vi inte glömma i vår iver att bygga grupprelationer utanför den vanliga undervisningen. Relationer och gemenskap ska ständigt byggas in i den ordinarie undervisningen. Jag vill få dem uppmärksamma på att valet är deras. Att det finns flera vägar att välja... Att det finns olika mål att nå. Att det finns hopp och möjligheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback