1 januari 2014; onsdag

Ring, klocka, ring i bistra nyårsnatten
Mot rymdens norrskenssky och markens snö;
Det gamla året lägger sig att dö...
Ring själaringning över land och vatten!

Ring in det nya och ring ut det gamla
I årets första, skälvande minut!
Ring lögnens makt från världens gränser ut,
Och ring in till sanningen till oss, som famla!

Ring våra tankar ut ur sorgens häkten,
Och ring hugsvalelse till sargad barm
Ring hatet ut emellan rik och arm
Och ring försoning in till jordens släkten

Ring ut bekymren, sorgerna och nöden,
Och ring den frusna tiden åter varm
Ring ut till tystnad diktens gatularm,
Men ring till sångarhjärtan skaparglöden

Ring ut den stolthet, som blott räknar anor,
Förtalets lömskhet, avundens försåt
Ring in det rätta på triumfens stråt,
Och ring till seger mänsklighetens fanor

Ring, klocka, ring... och seklets krankhet vike;
Det dagas, släktet fram i styrka går!
Ring ut, ring ut de tusen krigens år,
Ring in den tusenåra fredens rike!

(Nyårsklockan är en dikt av lord Alfred Tennyson som i original heter Ring Out, Wild Bells som publicerades 1850. Den svenska översättningen, som innehåller versraden "Ring, klocka ring" är gjord av Edvard Fredin och gavs ut 1890, ett år efter hans död.)
"Ut med det gamla - in med det nya." Hur ska jag tänka 2014? Vad är viktigt? Dags att summera året, och tänka framåt... Kanske ska jag följa visdomsorden från någon okänd:
VISDOMSORD:

Sluta oroa er för åderbråck, rynkor och andra jävligheter!
Låt Er leva efter mottot; livet skall INTE vara en resa ner mot graven, med målsättningen att anlända säkert, i en attraktiv och välbevarad kropp, utan snarare en sladdning in från sidan med chokladkakan i en handen och vinet i den andra, och med en kropp som blivit ordentligt använd, för att inte säga fullständigt utsliten, samtidigt som man skriker: "WOOHOO, vilken jävla åktur!"
Å än en gång tänk på detta:
"Har man skrattgropar i låren, borde det vara tecken på ett lyckligt underliv".

“Det finns en förlösande styrka i att vara klar och uppriktig över var man är.” //Jesper Caron. Frågorna nedan kommer från Jesper. De är oerhört svåra att svara på - och jag ska träna på det. Tänka mer. Formulera mer.
Vad har varit allra bäst med året som gått? Vilka är dina tio bästa minnen, ögonblick eller upplevelser?
Jag inser att det är svårt att skriva... det finns så klart många. Många gånger rullar vardagen på - barn lämnas, hämtas, jobba, laga mat, städa, en ridtur... Men så slår det mig att det är de små händelserna som bildar en helhet - det bildar livet jag skapar. Ska jag räkna upp några så är det Libanonresan, Myggan, Polen och Tjeckien, mina tävlingar på Amigo, ett Väggabesök med goda vänner, de där dagarna i Stockholm, fikan på trappan en tidig vårdag, promenaden genom skogen, landslagslägret, stunden då jag satte mig och läste för mina barn...
När kände du dig som mest älskad under det gångna året? Vem eller vilka umgicks du med då? När gav du som mest kärlek till någon annan och till vem?
Min familj. Min Anders. Han gör mig hel. Mina barn berikar mig. Speglar mig. Glädjer mig. I stallet med hästarna och fina vänner. Med vänner som bryr sig om mig - som ringer eller hör av sig, trots att det borde varit "min tur". På jobbet när man blir uppskattad. Det finns oerhört många i min närhet som gör mig så fantastiskt glad, som ger så mycket. Ingen nämnd - ingen glömd.
När hade du som roligast under året som gått? Vad gjorde du då? Vilka var dina bästa skratt under året?
Troligtvis ungefär samma som ovan.
När kändes det som bäst att vara du under året som gått? När var du som lyckligast?
Vilka var dina största bedrifter under året som gått? Överträffade du dina eller andras förväntningar? Gjorde du något genombrott? Började du med någonting eller slutade du med någonting som du idag är stolt över?
Jag har delvis börjat med ny tjänst. Jag gillar att försöka utvecklas. Lära mig nytt. Bli bättre på det jag gör. Jag har ridit två femmilstävlingar.
Vad är du som mest tacksam över från det gångna året? Vad är du som mest tacksam över i ditt liv idag?
Jag är oerhört tacksam över min familj. Som bär mig. Som står ut med mig. Som låter mig utvecklas. Jag är oerhört tacksam att jag fick en sista stund med min fina vän som gick bort.
Vad var värst under året som gått? Vad vill du slippa att behöva uppleva igen? Vad var en utmaning för dig? Vad gjorde mest ont?
Det gågna året har varit ett ledsamt år - vår älskade Fräs och Stimma dog, samt vår fina CarolinaFina. De här händelserna överskuggar allt annat som har gjort ont - men det finns mindre händelser som gör ont. Som skaver. Som ett skavsår på hälen. Som kliar som ett myggbett. Det finns samtal och kontakter jag borde tagit... Det finns ord som aldrig skulle sagts. Tankar som aldrig skulle tänkts. Det gör ont i mig när jag skriker på mina barn - trots att jag vet att det lika väl kan vara jag som gör fel, jags om inte orkar... Mitt diskbråck har gjort - och gör - väldigt ont rent kroppsligt. Något annat som gjorde väldigt ont i mig var när Estrella blev halt ett par dagar innan SM - hon hade känt så fin.
"Enda sättet att misslyckas är att inte lära sig av sina misstag.”// jim Rohn
Skriv upp ett par små och stora beslut du fattat i livet. Jag menar den typen av beslut som du tyckte verkade extremt svåra eller kanske omöjliga att uppnå eller lyckas med när du fattade dem. Beslut som du fullföljde trots din egen och kanske andras bristande tro och mot alla odds. Beslut som du fattat som du idag är stolt över och som representerar dig när du är som bäst och som mest kraftfull!
En svår fråga. Jag tänker ibland att jag fattar så många beslut - hela dagarna tar jag beslut. Ibland blir det rätt - och ibland blir det fel... Många är inte så avgörande...
"Det är i de ögonblick du fattar beslut som ditt liv formas.” //Anthony Robbins
Skriv ned allt som du skulle vilja ha, dela, skapa, uppnå, ge bort och lära dig under det här året. Då menar jag inte allt som du tror att du kan få utan mer som en önskelista där allting är möjligt. Tänk dig att du har Alladins lampa med obegränsat antal önskningar. Inkludera finansiella mål, relationer, hälsa och karriär, resor och upplevelser, saker du vill lära dig. Vad som helst som du vill skall hända under det här året. (Inkludera också mål som leder till att du tar din del av ansvaret för att minska den globala uppvärmningen. ) Ställ äggklockan på 20 minuter och skriv ned så mycket du kan komma på. Minst 40 saker. Tänk på att bibehålla ett topptill- stånd tiden ut.
Tänk vad svårt det är att komma på saker som jag verkligen vill, önskar... Det mesta är att få vardagen att fungera på ett smidigt sätt, att leva även i vardagen, kunna vara delaktig i mina barns skola och aktiviteter - se dem utvecklas, hinna läsa fler böcker för dem, att hinna rida mer, träna mer hund, kunna springa utan att benet domnar, resa - en skidresa och en solsemester, leva några månader utomlands i värme, rida fler tävlingar, få möjlighet att se Yvonne rida VM i Frankrike, hinna träffa fler vänner, skrika mindre på mina barn - göra dem rättvisa, föröska förstå mina medmänniskor, döma mindre och säga mindre oöverlagda saker, få elever att lyckas och bli stärkta, fred på jorden, ...
Från listan du nu skrivit så välj ut dina Topp 3 mål. Vilka mål vill du helst uppnå? Känn vilka mål som inspirerar dig mest. De målen som får dig att brinna inombords av engagemang.
Skriv ned varför du vill uppnå dessa mål. Varför är det ett absolut måste att du uppnår dessa mål? Vad skulle bli bättre i ditt liv när du uppnått detta? Skriv så känslomässigt och engagerande du kan!
Det finns en enorm styrka i att ta första steget. Skriv ned en ett litet steg som du kan ta i riktning mot ditt mål redan nu. Ett första steg. Om du bestämt dig för att börja träna så kan ett första steg vara att ta en promenad eller se efter på internet vilket gym som passar dig bäst. Om du bestämt dig för att köpa en ny Audi så åk till handlaren och ta en provtur. Om du har satt som mål att åka till Hawaii så hämta en resekatalog och informera dig om resemålet. Det viktigaste är att du tar ett konkret steg i riktning mot målet du vill uppnå.
“Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan den mest betydelsefulla.” //Platon
Jag ska ta fler första steg... Ta fler kontakter. Behålla kontakter.
"Ingen kan få dig att må dåligt utan din tillåtelse.” //Eleanor Roosevelt
"När är NU rätt tillfälle? - Författare okänd

Man övertygar sig själv om att livet kommer att bli bättre efter det att man gift sig, fått barn, sedan fått ett till. Sedan är man frustrerad över att barnen inte är gamla nog att vara mer tillfreds och man vore mer tillfreds om de vore det.
Efter det så är man frustrerad över att man har tonåringar man måste klara av att hantera. Man kommer verkligen bli glad när de är ur det stadiet. Man intalar sig själv att livet kommer att bli fullkomligt när ens partner skärper till sig, när man skaffar en bättre bil, när man kommer iväg på den där resan när man är pensionerad.
Sanningen är att det inte finns ett bättre tillfälle att uppskatta livet än just nu. Om inte nu, så när?
Ditt liv kommer alltid vara fullt av förändringar. Det är bäst att erkänna för sig själv och bestämma sig för att vara lycklig ändå. Lycka är vägen. Så, värdesätt varje ögonblick du har och värdesätt det ändå mer för att du delat det med någon speciell, speciell nog att spendera din tid med ... och kom ihåg att tid inte väntar på någon.
Så, sluta vänta ...
Tills din bil är färdigbetald.
Tills du skaffar ny bil eller nytt hem.
Tills barnen flyttar hemifrån.
Tills du börjar plugga igen.
Tills du slutar plugga.
Tills du går ner 10 kg.
Tills du går upp 10 kg.
Tills du blir gift.
Tills du skiljs.
Tills du får barn.
Tills du går i pension.
Till sommaren..
Till våren.
Till vintern.
Till hösten.
Tills du dör.

Det finns ingen bättre tid än just nu att vara lycklig.
Lycka är en resa inte en destination. Så arbeta som om du inte behövde pengar, älska som om du aldrig blivit sårad och dansa som om ingen såg dig!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback