22/1; onsdag


Kaos när man kommer hem. Det bidrar inte till att jag blir en bättre, mer tålmodig förälder/matte/hustru. Då kommer alla känslorna på en och samma gång... Åt alla håll. Samtidigt. Hunden, som är roten till kaoset - blir rädd - men jag inser också att hon egentligen inte är roten, det är vi, bristen på uppmärksamheten... Jag ska hämta killarna/laga mat/gå dn runda... Och sen på föräldrakurs med förhoppningen att bli en mindre reaktiv förälder, en mer harmonisk förälder. Bli lite mer den jag var - eller den jag tror att jag var. Eller lite mer den jag vill vara. Lite gladare. Vi fick höra dikten av Barbro Lindgren, mitt lilla barn. Tänk vad många tankar man har haft om hur man vill vara/hur man inte vill vara/hur andra är... 

Ett barn ska jag ha 
när jag blir stor
med smala ben 
och mjuka skor
små vassa tänder
och skära händer
mage som en sockertopp
och ljusbrunt hår
precis rakt opp
Och jag ska köpa saker 
varje da
så många som mitt lilla barn
vill ha
Och skrika
ska mitt lilla barn få göra
för skrik
tycker jag om att höra
Och bråka hela dagarna
och skrämma kor i hagarna
Men
ska jag säja
Akta dej för eld
och djupa vatten
Spring aldrig aldrig bort från mej
i den svarta natten

Ett barn ska jag ha 
när jag blir stor
med smala ben 
och mjuka skor
små vassa tänder
och skära händer
mage som en sockertopp
och ljusbrunt hår
precis rakt opp
Och vi ska busamycket
varje da
mitt eget lilla barn
och ja
Och skrika som gorillor
ska vi göra
hoppa runtoch skrämma folk
ni ska få höra
Och vi ska bita dom i benen
binda fast dom vid den stora stenen
Men
ska jag säja
Akta dej för eld
och djupa vatten
Spring aldrig aldrig bort från mej
i den svarta natten

Ett barn ska jag ha 
när jag blir stor
med smala ben 
och mjuka skor
små vassa tänder
och skära händer
mage som en sockertopp
och ljusbrunt hår
precis rakt opp
Och om mittbarn får ont i magen
några gånger
ska jag sjunga för det
jättefina sånger
och jag ska byta blöjor på mitt barn
och sätta på små kläder
och världens minsta gummistövlar
ifall det blir dåligt väder
Men
ska jag säja
Akta dej för eld
och djupa vatten
Spring aldrig aldrig bort från mej
i den svarta natten





Kommentarer
Postat av: Mia

Lilla Myggan har lite och pyssla med när ni är borta...=) Kram Mia

2014-01-23 @ 07:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback